Koble ut termostat

Hei!

Jeg har fått tak i et brukt kjøleskap som jeg tenkte bruke som gjæringsskap.
Har anskaffet STC-1000 og "varmekabeler", koblet opp en kjekk liten boks, men har støtt på et lite problem.
Kjøleskapet kjøler ikke lenger ned enn 10ºC. Greit nok for gjæring, men for cold-crash skulle jeg gjerne hatt den litt lenger ned.

Tenker da å koble ut termostaten, slik at kompressor går så lenge den får strøm fra STC-1000. Den vil jo fungere som mye bedre termostat..

Har prøvd å ta noen bilder (se under) som viser termostaten. Er litt usikker på hvordan jeg skal koble..

I det første bilde har jeg nummerert ledningen som kommer inn med B1, Br1, J1. Ledningene som er merket BR2, B2, BL2, J2 går vil til termostat, bryter og lampe..
B_T går ut på baksiden og kan sees i det siste bilde som viser baksiden..

Noen som har noen tips på hvordan jeg skal koble?
Termostat_front.jpgtermostat_bak.jpg

Hei igjen..
Fant et foruminnlegg et annet sted med en lignende termostat. Se vedlagt bilde der den hvite connectoren er fjernet..
Bildet viser at B1 og B2 er koblet sammen. Br1 og BL2 er koblet sammen, og jord er felles..

Slik jeg forstår det, kan jeg bare ta av connectoren og flytte brun fra strømtilførsel (Br1) til der Br2 var koblet til..
Da er termostaten som fungerer som bryter mellom BL2 og Br2 utkoblet.. Mister lyset i kjøleskapet men det kan jeg overleve..

Stemmer tankegangen min?

Vedlegg

• termo.jpg
    termo.jpg
    57,4 KB · Sett: 152
Har hatt termostaten på full guffe uten at temperaturen gikk under 10ºC..

Nordtvedt: Takker! Da prøver jeg det.. Krysskoblinger på "live" ledninger gjør selv ikke jeg.. ;)

Har hatt termostaten på full guffe uten at temperaturen gikk under 10ºC..

Nordtvedt: Takker! Da prøver jeg det.. Krysskoblinger på "live" ledninger gjør selv ikke jeg.. ;)

Det betyr egentlig at kjøleskapet er ødelagt og det er ikke sikkert det er termostaten som er det svake leddet.

Kobla ut termostaten i går, og i dag morges var temperaturen nede i rundt 4 grader.. :)
Kompressoren har vel jobba hardt i natt.
Satt inn en liten PC-vifte for luftsirkulasjon, og har nå et godt og kaldt kjøleskap med jevn temperatur!

Takk for hjelpen!

0527087F-59B5-465C-9C27-78850828AB78.jpeg 70FB592C-3019-4CF9-91F2-D8091DB2EEE5.jpeg 0527087F-59B5-465C-9C27-78850828AB78.jpeg Jeg ønsker å koble ut en alarm på en fryseboks. Dette med bakgrunn i at frysen er nå en keezer, og temperaturstyres av en stc1000. Problemet er at hver gang fryseren får strøm, blinker et lys og den begynner en aukustisk alarm, dermed tenkte jeg det greieste var å koble ut hele termostaten.
Øverste bilde er utsiden av det jeg kaller termostaten, de andre bildet er innsiden.
Tanken var å bare nappe ut alle ledningene untatt jord til selve termostaten/regulatoren, og satse på at den fortsatt kjøler. (På det ene bildet har jeg allerede nappet ut svart ledning)
Vil denne fiksen fungeretror dere?

Den fiksen fungerte ikke.. Da prøver vi med brun og svart koblet inn og ikke grå... Håper ikke jeg ødelegger noe!

Hvis du napper ut noe som helst så bryter du sannsynligvis kretsen og kompressoren får ikke strøm. Det du kan gjøre er å kikke nede ved kompressoren, finne brun/rød ledning som går fra veggen, nappe ut den som er svart/grå/hvit og som sitter for seg selv ("returen" fra innebygget termostat), og sette den brune lederen der den svarte/hvite/grå satt. Da er du koblet rett på kompressor, og din termostat styrer hele moroa. Men hvis du gjør dette så fungerer ingenting annet enn kompressoren, altså evt lys og defrost-funksjon.

Tilbake
Topp