Kobling av magnetrørerkomponenter

Nå har jeg kjøpt komponenter til magnetrørerprosjektet mitt, men er litt i villrede om hvordan disse skal kobles. Det er snakk om

- potensiometer 25 ohm
- LED-lampe
- powerjack
- 120 mm vifte til PC

Strømforsyningen besørges av en ekstern mobillader eller liknende.

Potmeteret har tre koblingspunkter. Går ut fra at bare to av dem skal brukes, det midterste og enten det til høyre eller det til venstre, avhengig av hvilken vei man ønsker å vri på knappen for å øke eller minske omdreiningstallet på vifta.

Vifta har tre ledere på kabelen. Er det bare å prøve seg frem hvilke to av dem som skal kobles til hhv potmeter og powerjack'et? Er det snakk om å velge mellom to av dem for dermed å bestemme fartsretningen på vifta, eller?

Jeg går ut fra at det er snakk om å koble en ledning mellom det ene koblingspunktet på powerjacket og et koblingspunkt på potmeteret, og videre en ledning fra det andre koblingspunktet på potmeteret til motoren, og så en ledning fra motoren tilbake til det andre koblingspunktet på jack'et. Rett eller galt?

LED-lampa må vel kobles separat - direkte til jack'et - (er det dette som heter parallellkobling?) dersom jeg ikke ønsker at lysstyrken skal variere med hastigheten på vifta. I motsatt fall må den vel kobles i serie (heter det vel?) i samme "kretsen". Beklager om jeg spør dumt eller fremstiller spørsmålene på en uforståelig måte  :'(  Det er lenge siden jeg hadde fysikk og elektrokunnskap på skolen, over førti år siden i hvert fall. Men om noen kunne påta seg å veilede en amatør hadde det vært flott.
 
Fra power til midtpunktet på potmeter, fra høyre punkt, når du har aksel mot deg og potm. fra deg, og til motor, fra den andre på motor og til power.
Ang. motor er jeg ikke sikker, svart rød gul, da er gjerne gul til turteller, men søk litt rundt på nettet, disse motorer brukes til mye rart.
Ang. led så må det flere data på den og spenningen på pøver til for å svare, anbefaler å hoppe over den
 
Et potensiometer er det samme som en variable spenningsdeler: http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider . De tre beina svarer til Vin (side 1), Vout (midten), Jord (side 2)

Dvs at man kobler Vin (side 1) til positiv spenning på powersupply, Vout (midt) til positiv (rød ledning) på viftemotor, og Jord (side 2) både til jord på power og jord på vifte (sort ledning)

Sort er temmelig standard for jord, og rød er standar farge for høy spenning. I tillegg spinner noen PC vifter kun en vei, så det kan være greit å få disse riktig. Det enkleste er å prøve seg frem før man lodder :)

LED er som kjent dioder, så de leder kun strøm en vei. De er i tillegg spesifisert for en maks spenning. Hvis de monteres feil vei, eller til for høy spennig vil de brenne ut ganske raskt, så her er det bare å sjekke dataarket som hører til. Et kjapt google søk på LEDens navn og nummer vil hjelpe deg her.

Av strømforsyning trenger du antakelig en 12V kilde, som trimmes ned til 8-10 V med potmeter avhengig av vifta. En mobillader tror jeg er 4.5-5V, så det kan hende du må ta deg en tur på Clas Ohlson. Eller leit rundt i rotekassa etter gamle discman/walkman adaptere el og sjekk hva de leverer av spenning.

Lykke til! Jeg lager min første starter med hjemmelaget rører i kveld :)
 

Vedlegg

  • potmeter.gif
    potmeter.gif
    3,3 KB · Sett: 163
Takk til dere som har tatt dere bryderiet med å svare. Nå er jeg et langt skritt nærmere fullføring!

Om det måtte ha interesse kan jeg nevne at LED'en kommer fra Radio Shack, se http://www.radioshack.com/product/index.jsp?productId=2062569 Innkjøpt ifb nylig USA-tur, sammen med resten av greiene, slik som prosjektboks, potmeter, knott, vifte og powerjack mm. Rørepinne og magneter hadde jeg fra før. Og selvsagt Ehrlenmeyerflaske.

Ja, det er visst like greit å ta en tur på Biltema og kjøpe strømforsyning. De er litt rimeligere enn ClasO.
 
skal du kjøpe ny DC supply, kan du jo etter et med innebygget spenningsdeler. Den jeg bruker har trinnløs utspenning fra 1 - 12 vha en liten skrue på selve adapteren. Da slipper du jo ganske billig unna med koblinger til vifte :)
 
magnesax skrev:
skal du kjøpe ny DC supply, kan du jo etter et med innebygget spenningsdeler. Den jeg bruker har trinnløs utspenning fra 1 - 12 vha en liten skrue på selve adapteren. Da slipper du jo ganske billig unna med koblinger til vifte :)

Ja det er selvsagt mye enklere og mer lettvint. Takk for tipset. Potmeteret får heller finne seg en plass i rotekassa (-ene) inntil videre. Det kostet ikke stort.
 
Tilbake
Topp