Koblingskjema mellom PID og Kyotto effekt regulator

Slettet mine innlegg
Det var eg som tegna fyrste tegninga, etter beste evne, var jo ikkje sikker på om det fungerte i det heile, så snudde TazzaT den og så modifiserte han den slik som han sjølv bruker det.
Intensjonen min var å få den beste løysinga (vel uvitande om at der egentlig var så mange forskjellige måter å gjer det på :) )
 
Ved stegmesk/utmesk bruker du Herms til temp økning.har selv 3kw Herms og med 20kg malt+ vann tar det ganske lang tid å øke fra 67 grader til 76/78 grader.
Du har jo varmekolber i bunn av meske/koke tanken,di kan du bruker i tillegg til Hermsen for å få opp tempen,men å kjøre disse på 100% kan være litt risikabelt(kan svi seg)..Derfor kan det være fint å begrense effekten på disse under utmes til feks. 50%

1 stk. PID,et potmeter og en av/på bryter. det er alt du trenger for betjening av koke/meske tank..
Da har du PID styring ,effekt styring og kombinasjon av disse..
 
Ja eg har eit dry and wet element på 3 kw som er vel 2,40m langt så kan vel kjøyre det ganske mykje før det blir gale, i hermsen går vørteren kobberrør og har ikkje kontakt med elementet.
 
Det blir nok å gjer som du skisserte TazzaT, men sidan eg har allereide kjøpt bryteren 1-0-2 så vil eg vurdere å bruke den, men då lurer eg på om i pos. 2 lager kontakt mellom 1 og 2 på SSR og utkoblet mellom 4 og 6, og motsatt i pos.1 (4 og 6 innkoblet og 1 og 2 på SSR fråkoblet) Meiner det burde fungere, men veit ikkje om eg då ødelegger noko på SSR når ein kortslutter mellom 1 og 2? på forehand takk for svar.
 
Er ikke med på hva du mener her..
Hvilken 1-0-2 bryter har du,finnes mange forskjellige..

Her ser du hvordan den virker vist du har en 1 fase bryter..men du må sjekke databladet for den du har ang. nummerering

bryter.PNG
 
Slik jeg forstår det ønsker han en vendebryter til å skifte mellom pid og "normal" ssr
og variabel ssr og potmeter. Så spør han om han kan/bør koble det slik at både variabel ssr og
"normal" ssr skal inn i samme kretsen. Trur eg

Tipper dette ikke er lurt da pid lærer seg hvordan man mesker og med strøm? som varierer avh av hvilken stilling potmeteret settes i så blir det flere som er forvirret.

-Har vendebryter med full spenning i ene stillingen og potmeter og variabel ssr i den andre.
(Det ble så trangt i skapet at jeg valgte bort "normal" ssr)
Men kan lite om strøm, det var bl a TazzaT og TorfinnS som gjorde at jeg fikk dette til å fungere.
 
16990877_10154389175308379_1072460163_o.jpg
Sånn var det eg tenkte, og finne ein plass på bryteren som er kontakt med stift 1 i pos. 1 og ikkje kontakt på stift 2 og i pos. 2 kontakt med stift 2 og ikkje på stift1, er ikkje sikkert dette går slik eg har skissert, så ser eg at Forvirret har eit anna moment som kanskje kommer inn (Pid læring)
Om dette ikkje går så gjer eg det på den enkle måten TazzaT gjer det, og sløfer heile bryteren.
 
Hva vil du oppnå med bryteren?
Du har styre strøm til SSR på 1 og hovedstrøm til ssr på 2,det går ikke,du må ha begge samtidig for å få noe ut av SSR

Her vil du få
1.PID + effekt regulering(ned) for mesking/oppvarming o.l
0 ingen output til kolber
2.Kun effekt regulering..om PID ligger inne eller ikke har ikke noe å si.(opp)

Tror ikke SSR har noen problemer med å få spenning inn på kun nr.2..

123.jpg
 
Slik jeg forstår det ønsker han en vendebryter til å skifte mellom pid og "normal" ssr
og variabel ssr og potmeter. Så spør han om han kan/bør koble det slik at både variabel ssr og
"normal" ssr skal inn i samme kretsen. Trur eg

Tipper dette ikke er lurt da pid lærer seg hvordan man mesker og med strøm? som varierer avh av hvilken stilling potmeteret settes i så blir det flere som er forvirret.

-Har vendebryter med full spenning i ene stillingen og potmeter og variabel ssr i den andre.
(Det ble så trangt i skapet at jeg valgte bort "normal" ssr)
Men kan lite om strøm, det var bl a TazzaT og TorfinnS som gjorde at jeg fikk dette til å fungere.
En vanlig pid har ingen lærefunksjon. Noen har autotune, men det er kun for å justere parametrene for p, i og d. Når dette er gjort er den kun statisk.
 
"Hva vil du oppnå med bryteren?" Fyrst å fremst å tilfredsstille meg sjølv om at eg ikkje har kjøpt katta i sekken med den bryteren :)
Så berre switsjer eg over på to når eg skal koke, men er klar over at måten du gjer det på er vel like enkelt å betjene, men dog spart deg den type bryter.
Den koblinga du tegnet der er jo veldig enkel og grei, trudde at styrestrømmen måtte brytast eg.
Dette skal prøves, så skal eg gi tilbakemelding når eg får testet (Har 2 SSR og ein Pid i reserve om det skulle gå gale)
Så får eg prøve å trasportere bort noko varme som det vil bli med to SSR i serie som TorfinnS sa, har noken bra store heatsinker som også kan skrues PC vifte på enden om det kniper om, så trur det skal gå bra.
Så vil eg seie hjertelig takk for all hjelp som eg har fått med dere, har jo søkt litt i forumet om desse koblingane, men fant ikkje noko med kombinasjon av effekt reduser og pid, når eg er ferdig skal eg ta noken bilder av bryggeriet og legge inn her :)
 
"Hva vil du oppnå med bryteren?" Fyrst å fremst å tilfredsstille meg sjølv om at eg ikkje har kjøpt katta i sekken med den bryteren :)
Så berre switsjer eg over på to når eg skal koke, men er klar over at måten du gjer det på er vel like enkelt å betjene, men dog spart deg den type bryter.
Den koblinga du tegnet der er jo veldig enkel og grei, trudde at styrestrømmen måtte brytast eg.
Dette skal prøves, så skal eg gi tilbakemelding når eg får testet (Har 2 SSR og ein Pid i reserve om det skulle gå gale)
Så får eg prøve å trasportere bort noko varme som det vil bli med to SSR i serie som TorfinnS sa, har noken bra store heatsinker som også kan skrues PC vifte på enden om det kniper om, så trur det skal gå bra.
Så vil eg seie hjertelig takk for all hjelp som eg har fått med dere, har jo søkt litt i forumet om desse koblingane, men fant ikkje noko med kombinasjon av effekt reduser og pid, når eg er ferdig skal eg ta noken bilder av bryggeriet og legge inn her :)
Vi har 3 fas så vi kjører 5 SSR + en variabel SSR uten noe problem..skulle ha vifte i skapet men funker fint uten..Bruker da di små kjølerene som følger med..

Bildet tatt før vi fikk den variable SSRen + SSR for HERMS på plass..

20151023_183846.jpg
 
Sist redigert:
Det skapet såg flott ut, ser det er proffer som har vore der ja, kan du ta eit bilde av fronten på døra også, hadde vore interesant å sett.
 
Tilbake
Topp