Finn Berger
Moderator
Jeg har sett litt ulike tall, fra 2,4 til 2,9. Det er neppe noe nøyaktig tall for det; det er en gradvis prosess der gjæren blir dårligere og dårligere jo lenger ned du kommer, og det er vel ikke urimelig å tenke seg at det kan variere noe mellom ulike typer av cerevisiae. Men jeg vil jo tru at de fleste av oss tar litt godt mål når vi mikser blandinga vår. Så helt uavhengig av hvor godt eller dårlig Starsan er som desinfiserende middel, vil utblanda Starsan bare pga den lave pH'en som regel være et utrivelig miljø for gjær. Men jeg ser at det finnes et område der gjæren vil trives greit samtidig som StarSan er aktiv.Du som er så opptatt av kilder bør vel ikke være ukritisk til produsentens påstander?
Starsan bestående av fosforsyre og vaskemiddel. Den er virksom ved PH under 3,5. På hvilket syrenivå mener du gjær dør?
Men da du blanda en god dose sukker i StarSanen kan vel det ha påvirka pH'en? Jeg er ikke kjemiker, så jeg skal ikke påstå noe sterkt om det, men det virker å kunne være en sannsynlig forklaring på det som skjedde.
Nei, jeg er ikke ukritisk til det Charley Talley sier. Jeg sier jo at jeg ikke er så sikker på om stoffet er like supereffektivt som han påstår - eller som bruksanvisninga sier, da. Når det gjelder påstanden om at Starsan ikke dreper gjær, får vi noe som virker som en solid tilbakevisning her:
Sist redigert: