Som sagt; det finnes to slags bryggere ... .Jeg bare skyller flaskene men vann umiddelbart, eller senest i løpet av samme kveld. Setter dem opp-ned og skyller med StarSan før bruk. Aldri hatt infeksjon. Gjenbruker ikke tvilsomme flasker.
Da er vi 2Jeg bare skyller flaskene men vann umiddelbart, eller senest i løpet av samme kveld. Setter dem opp-ned og skyller med StarSan før bruk. Aldri hatt infeksjon. Gjenbruker ikke tvilsomme flasker.
Gjærstopp, det er svovel, er det ikke? Er ikke svovel giftig for bakterier?Siden jeg hadde brukt gjærstopp og det ikke ga redusert SG, mens flasker uten gjærstopp fikk senket SG, konkluderte jeg med at redusert SG i flasken måtte skyldes gjær, ikke bakterier.
Campden er vel noe svovel greier ja, men tror det skal en del til for å drepe alle bakterier. Skjønt, jeg vet ikke. Gar ikke sett at det står noe om det på pakka. Men et gram er nok til å drepe all gjær.Gjærstopp, det er svovel, er det ikke? Er ikke svovel giftig for bakterier?
Vaskemaskin går desverre bare til 70 grader, så den duger nok ikke.Om flaskekarbonerte øl fortsetter å gjære ned til 1.000 så er det noe på gang. Hvis du må bruke gjærstopp på fatene er det også noe på gang...
Jeg antar at de fleste av oss glemmer bort flasker i ny og ne, og finner de igjen et år seinere, uten at FG har sunket. Og nå skal det sies at jeg aldri bruker diastaticus gjær, så synker noe som helst under 1.005 hos meg er det infeksjon, som ikke har skjedd, men det kommer vel.
Og 9 flasker, kan du ikke stable de i høyden i bryggemaskinen, hva med oppvaskmaskinen? Er flaskene rene og du har en 80+ grader funksjon på oppvaskmaskinen bør jo det holde?
Er det enkeltflasker, eller hele batcher, som blir infisert?Vaskemaskin går desverre bare til 70 grader, så den duger nok ikke.
Ja, jeg kan kanskje få inn det dobbelte ved å stable litt i høyden, men opprinnelig ide var å senke og heve flaskene med maltrøret. Ble mer tuklete enn planlagt å få fyllt flaskene med vann. Patenten min må i hvert fall utvikles.
Jeg har for noen år siden hatt en fyldig infeksjon av noe slag. Alt ble overkarbonert. Jeg reddet det da med lut- og syrevask av alt utstyr. Var mye jobb og jeg har aldri brygget Saison etter det. Opplever overkarbonerte flasker helt unntaksvis nå. Også på flasker som har stått lenge.
Men jeg et også med i et samvirkebryggeri. Der er problemet betydelig og jeg prøver å vinne erfaringer og finne rutiner for vask som også kan fungere der. Og etter mitt skjønn er varmebehandling det eneste som duger. Det er vel en grunn til at de store bryggeriene gjør det til og med på ferdig tappet øl.
Når jeg brygger til meg selv bruker jeg bare eget utstyr. Der er det sjeldent noe problem etter nevnte runde for noen år siden. Hadde mistanke om et fat en gang, men sjekket ikke. Det var satt på for stort trykk noe uker før jeg begynte å tappe. Men det fatet fikk meg til å begynne med 1g campden i fatet for sikkerhets skyld.Er det enkeltflasker, eller hele batcher, som blir infisert?
Har du eget utstyr, eller bruker du fellesutstyret når du brygger bare til deg sjøl, også?
Klor har vært vurdert, men er litt usikker på kontrollen ved skylling. At det blir skylt godt nok.Slår ett slag for Kombi vaskemiddel, klorbasert. Kjøpes på felleskjøpet, tar det meste av basselusker og dritt. Lar flaskene ligge i bløt ett par timer og skyller med vann før vi skyller med Mi syre også fra felleskjøpet. Bruker det også på resten av utstyret og det har gått veldig bra.
Takk, der fikk jeg styrka teorien min om hvorfor jeg hadde et par ulykker under korking av bjørnunger. Det har ikke hendt noe siden, så nå har vel alle som blei utsatt for steikeovnsbehandlinga vært testa et par ganger, vil jeg tru. Så da kan jeg kanskje slapppe av på sikkerhetstiltaka. (Det var rimelig ubehagelig. Øl og glasskår over alt, og blodet fløt. Det er åpenbart krefter i sving når vi korker!)Hadde flaskene i stekeovn tidligere, men har sluttet med det. Noen flasker tålte det ikke; man kunne høre en knitrende lyd når flaskene sto til avkjøling av og til...
Flaskene skylles etter bruk (ikke nødvendigvis direkte etter bruk), så bruker jeg en halv tablett gebissrengjøringsmiddel (kjøpt billig hos Aldi i Tyskland) per 0,5 l flaske, blander det med varmt vann og lar det står over natt -- det fjerner ev. belegg på innsiden av flasken. Før tappingen spruter jeg StarSan på flasketuten og keramikkork og bader gummipakninger (eller kapsler hvis jeg bruker disse) i StarSan.
Jeg mener at det er sjelden at en infeksjon har sitt opphav i flasken - infeksjoner begynner nok mest før eller under gjæringen. Ferdiggjæret øl er vel stort sett "immun" mot infeksjoner grunnet CO2 og alkohol, med mindre vi snakker om villgjær. Har i hvert fall ikke opplevd noen infeksjoner etter jeg gikk bort fra flaskedesinfisering.
En ganske vanlig fredag kveld på lokkalet, med andre ord.Øl og glasskår over alt, og blodet fløt.
sikker noen kniver og medEn ganske vanlig fredag kveld på lokkalet, med andre ord.
Det skal jo svært lite til før det blir en infeksjon. En reste på størrelse av et støvkorn er nok.
Det går ganske mange bakterier og/eller gjærceller på plassen til et støvkorn. Poenget er dog ikke støvkornets størrelse, men at det skal lite til av urenheter før det er nok til å infisere et brygg eller flaske bare det får litt tid på seg.Hvor har du det fra? De rette forholda må være til stede for at det blir en infeksjon. Et enkelt støvkorn er sjeldent nok