Har lest litt rundt omkring på nettet og det ser ut til at det er liten risk med tørrhumling. Men uansett så har jeg problemer med en type øl jeg lager som tørrhumles der flaskene sakte skummer over. Dette har skjedd på 4 forskjellige batcher . Tiden det tar før skummingen begynner varierer, men de fleste ganske kjapt etter karbonering. En brukte 6 mnd før den begynte.
Jeg har laget en annen type øl med tørrhumling 2 ganger uten at det skummer. Og hvis den holder seg slik så er det bare den ene typen øl jeg plages med. Så det trenger ikke nødvendigvis være humla, men ett eller annet i forbindelse med tørrhumlingen som har skylden.
Jeg mener selv at jeg er nøye med renholdet. Måler opp humlen og fryser den minst en uke før den haes oppi ølet. Frysing hjelper visst ikke leste jeg. Pelletsen er for tørr slik at det ikke danner seg iskrystaller som kan ødelegge bakterier og andre uhumskheter.
En annen tanke som har slått meg er om tørrhumling tydeligjør infeksjoner. At det at det skummer over er et resultat av at infeksjonen blir tydeligere på det ølet som tørrhumles.
Hvorfor det skulle skje vet jeg ikke, men som en kuriositet så har jeg målt SG på de fleste øl jeg har etter noen uker/måneder etter flasking. Og de aller fleste har 4 til 7 poeng lavere FG (SG) enn de hadde ved flasking.
Tegn på infeksjon vil vel de fleste mene, men ølet er fremdeles godt etter min mening, Ingen tegn på at det er blitt surere eller bitrere.
Alle har gjæret ned så langt som forventet før flasking.
Her blir det mye spekulering gitt. Sånn går det når man drikker aaltfor mye kaffe på bryggekvelden og våkner midt på natta klar som ett egg.