Kokekjele: Blichmann eller SS Brewtech?

Sherriff

Norbrygg-medlem
Noen som vil synse mellom disse to kjelene?
Jeg står mellom to kjeler:
Blichmann Boilermaker G1 Kjele 38L (har siktglass og analogt termometer)
Ss Brew Kettle 38l (forrige versjon uten tri-clamp, uten siktglass og uten termometer så vidt jeg husker)

Varmekilde: Induksjonsplate 3500W, BryggSelv

Siktglasset tenker jeg i utgangspunktet er en ulempe pga. rengjøring. Holder i massevis med skala inni kjelen.
Virker som det SS brew tech-kjelen har tykkere bunn og er tyngre og mer solid enn Blichmann-kjelen.

Whirlpool:Vet ikke, aldri testet før. Burde jeg installere og bruke det?

Hop blocker: Jeg har en Blichmann HopBlocker, men ikke testet den enda. God ide? La være?
Uvisst om den passr i SS Brew tech kjelen eller kun i Blichmann-kjelen.

Jeg har et par SSBrewtech-kjeler, og er veldig godt fornøyd med dem. De har solid bunn, men ellers en ganske tynn vegg, sånn at de er relativt lette. Jeg synes det er en fordel. Krana er lett å skru ut for hånd, og jeg mener det er lurt å gjøre det for å kunne koke den før bruk. (Disse kranene er en stygg kilde til forurensning.) Trub dam'en er genial. Og om du får med falskbunnen, er den helt suveren. (Veldig dyr å kjøpe ny.)

Blichman-kjelen kan jeg ikke si noe om. Er sikkert bra greier. Men siktglass ser jeg ikke poenget med - og reingjøringa er antakelig et problem, som du sier. Termometer montert i kjelen vil i hvert fall ikke jeg ha.

Jeg har vurdert å bytte ut speidel med en enkelt kjele. Dette er en gammel tråd, men den er vel like god som noen andre.
Er du fremdeles fornøyd med Brewtech?
Tanken er å bare bruke 1 kjele på en induksjonstopp.
Jeg tenkte å gå for 57 literen, eller burde jeg finne en 37 liter? Jeg brygger stort sett bare til ett Cornelius fat nå for tiden, men det er jo kjekt å ha muligheten til å brygge til 2.

Jeg har vurdert å bytte ut speidel med en enkelt kjele. Dette er en gammel tråd, men den er vel like god som noen andre.
Jeg tenkte å gå for 57 literen, eller burde jeg finne en 37 liter? Jeg brygger stort sett bare til ett Cornelius fat nå for tiden, men det er jo kjekt å ha muligheten til å brygge til 2.
Jeg har en 32l fra bryggselv og en 57l fra brewtech. Fungerer utmerket. Med 57l kan jeg meske med alt vannet til en batch på oppunder 30l. Jeg har også brukt den til å koke to batcher i ett. Hvis du bare skal ha én og har plass til 57l så ville jeg gått for den.

Det høres bra ut.
Bruker du induksjonstopp? Jeg vurderte prochef 3500, men den ble fort liten med en gryte på 40cm. bruker du enkel induksjonstopp?

Jeg bruker en frittstående Caso induksjonstopp fra Bryggselv. Den ligner veldig på den du lenker til, gjetter på at det er en eldre versjon av samme plata. Den er i utgangspunktet for liten (diameter) for den store kjelen, men jeg får rullende kok, så da tenker jeg det er godt nok.

Det høres bra ut.
Bruker du induksjonstopp? Jeg vurderte prochef 3500, men den ble fort liten med en gryte på 40cm. bruker du enkel induksjonstopp?

57-literen funker fint på den induksjonstoppen. Det går med en 80-liter, også - men da tar det lang tid å komme opp i kok om du nytter hele volumet. Og da bør du nok dessuten lage ei ramme rundt og sette indiksjonstoppen på ei matte av skumgummi eller noe som svikter litt, sånn at du får kontakt med kjelen uten at den bærer hele vekta. (Jeg har laga en sånn, og det funker greit. Men det er veldig sjelden jeg bruker 80-liter'n.)

57-liter'n er en veldig fin kjele. Falskbunnen er suveren, og "trub-dammen" fungerer fint. Og så er den lett, og det er greit når du skal gjøre den rein. Så ja, kombinasjonen av 57-liter'n til SSBrewtech og ei induksjonsplate av den typen der er helt suveren.

Det du skal passe deg for, er induskjonsplater der panelet flukter med plata. Da får du problemer med en kjele med større diameter enn plata.

Tilbake
Topp