Koketid Spraymalt?

Prøvde og søke etter det men fant det ikke, så derfor spør jeg.

Har ikke plass til så mye malt i jelen min så må bruke spraymalt for og få opp OG, så hvor lenge skal spraymalten kokes i sammen med vørteren før kjølingen startes og skal den bare tilsettes direkte fra pakken og rett i vørteren ?

IK

Da jeg brygga ekstrakt trakk jeg kjelen av plata, tilsatte spratmalt og rørte det ut før jeg kokte opp og begynte humleskjemaet. Usikker på om det er lurt når du tilsetter på 15 min, men du bør røre ut og sørge for at det løser seg opp.

ingeborgkarioline skrev:
En annen ting skal man røre inn spraymalten når man tilsetter den eller skal man bare la det gå sin gang når en har det oppi vørteren?

Det spørs hvor mye som skal oppi, er det mye er det nok en fordel å røre samtidig så det ikke faller til bunnen og eventuelt brenner seg fast.
Litt malt vil løse seg opp selv så lenge vørteren koker godt.

I alle tilfelle er det lurt å tømme litt forsiktig og ta litt om gangen.

Et annet tips er å holde alt av fuktighet så langt unna posen med spraymalt som mulig... f.ex. vanndamp+spraymalt blir noe fordømt kliss...

Jeg bruker en stålbolle fra Claes Ohlson. Det tar ca. 2 kg spraymalt. Når mesteparten av malten er over i kjelen løser jeg opp klumpene langs kanten på bollen ved å dyppe den i kjelen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp