Koketid.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Bare en liten tanke. :jaha:
Det blir av mange anbefalt å koke vørteren av pilsnermalt i 90 min.
Men kan en ikke også bruke avdampning som mål?
For eksempel, man starter med 25 liter, og koker til det er 20 liter igjen?

Jeg tror anbefalt minstetid for koking er for å holde en viss temperatur i en viss periode, som er de to parametrene enkelte av prosessene under koking er avhengig av.

Raten på innkoking er vel mest avhengig av tilført energi og luftstromningen over overflaten på væsken i kokekaret. Den har liten innvirkning på temperaturen.

Med andre ord kan du speede opp innkoking med å skru opp gassblusset, men enkelte av prosessene trenger likevel nesten like lang tid.

Et nærliggende eksempel på en slik prosess er utkokingen av bitterstoffene fra humla.

Grunnen til at man ønsker å koke vørter med større mengder pilsnermalt i minst 90 minutter, er for å unngå at merkbare mengder DMS (dimethyl sulfid, som gjerne beskrives som hermetisk mais eller kokte grønnsaker) blir værende i ølet etter kokingen. I tillegg til langt og godt kok, vil du ha god avdamping (hvis du bruker lokk, trekk det litt av, og unngå gjerne at det drypper tilbake i kokekaret), og rask nedkjøling etter endt koking.

Men vil ikke mengde avdampning være et mål på hvor effektiv kokingen har vært?
Som du skriver Lars, målet med å koke pilsnermalt så lenge er for å drive ut DMS.
Hvis du, selv etter 90 min har hatt liten avdamping er det vel ikke sikkert at du har
fått drevet ut så mye DMS som en ønsker, mens du med god avdampning kanskje har
klart det på kortere tid?
Grunnen til at jeg spør dere lærde om dette er for å prøve å slippe å må tilsette nytt vann
etter koking for å den OG og mengde som jeg ønsker.
Brygget en pils på lørdag og etter skylling av maltet startet jeg med 25 liter. Etter 70 min
var jeg nede i 20 liter. Det blir 20% avdampning, gav meg en OG på 1051.
19 liter i gjæringsbøtta, noe som blir akkurat passe til cornyfatet!  :yes:
Jeg vet ikke, kanskje blir det dårlig øl av det, men da har jeg i allefall prøvd ut en teori. :jaha:
For meg er det litt viktig å vite HVORFOR jeg skal gjøre ting sånn og sånn.
Og kanskje noen finner ut at med deres utstyr er selv 90 min ikke nok?

Lars skrev:
Grunnen til at man ønsker å koke vørter med større mengder pilsnermalt i minst 90 minutter, er for å unngå at merkbare mengder DMS (dimethyl sulfid, som gjerne beskrives som hermetisk mais eller kokte grønnsaker) blir værende i ølet etter kokingen. I tillegg til langt og godt kok, vil du ha god avdamping (hvis du bruker lokk, trekk det litt av, og unngå gjerne at det drypper tilbake i kokekaret), og rask nedkjøling etter endt koking.

Hva defineres som større mengder vørter da? Jeg har nylig skiftet fra 25l brygg til 50l brygg, burde man da øke koketiden?

Det står ikkje større mengder vørter, men vørter med større mengder (andel) pilsnermalt.

Det skal være tilstrekkelig med 8% fordampning i timen. 20% høres veldig mye ut synes jeg, men det burde jo ikke være et problem den veien. Kanskje litt upraktisk bare:)

Vel, jer ber jo ikke om 20% på 70 min, Nimbusen min står no bare der og putrer med sitt to kws element.
Og etter 70 min var 25 liter blitt til 20. :attevar:
Men tror du ikke at det meste av DMS er borte etter 20% avdampning? :jaha:

Trond.A skrev:
Vel, jer ber jo ikke om 20% på 70 min, Nimbusen min står no bare der og putrer med sitt to kws element.
Og etter 70 min var 25 liter blitt til 20. :attevar:
Men tror du ikke at det meste av DMS er borte etter 20% avdampning? :jaha:

Jeg har ikke så mye å begrunne det med, men jeg blir overrasket hvis du får et problem med DMS her.

''hvis du bruker lokk, trekk det litt av, og unngå gjerne at det drypper tilbake i kokekaret''

Hei. Som en solid nybegynner (men med mange timer med lesing bak meg) hengte jeg meg litt opp i kommentaren over.  Jeg har brukt lokk ved koking og jeg har løftet de opp i ene siden under koking slik at jeg har en kombinert avdaming/ resirkulering av damp.  Jeg kokte nettopp 37 liter vørter som ble reduert til 27,5 liter etter 90 min koking.

Denne ladningen var nummer to med denne metoden, den forrige ble ikke bra  :noway:. (men jeg tror det er en anne grunn til det).

Men tilbake til spørsmålet:

Er det noen grunn for å unngå at dampen drypper tilbake i vørteren? Kan den bli ødelagt (Hjelp)

P.S dette er et fantastisk bra forum..  :skitbra:

grunnen til att du ikke vil ha dampen tilbake i kjelen er att den inneholder di stoffene du prøver å koke vekk

Tilbake
Topp