Koking av vørter i Erlenmeyerkolbe

Jeg er i ferd med å lage en starter nå, og ble litt usikker på om kolben jeg kjøpte fra Morebeer kunne settes rett på stekeplata. På Morebeer står det følgende om kolben: "We do not recommend the use of an electric element. If this cannot be avoided, we recommend using a larger pot as a hot water bath on the stove."

Etter litt lesing på diverse forum ser det ut til at dette gjelder de fleste kolber, også Pyrex. Er det noen som har hatt problemer med koking direkte på plate, f.eks kolber som sprekker?

Jeg tar egentlig for gitt at det er borosilikat. Den skal kunne brukes rett på plata, men det er selvfølgelig en viss fare for sprekker.

vi bruker 2 kolber av borosilikat. Vi bruker de rett på plata, og derfra rett over i is vann. De holder enda. :)

gustavf skrev:
Jeg tar egentlig for gitt at det er borosilikat. Den skal kunne brukes rett på plata, men det er selvfølgelig en viss fare for sprekker.
Ja, det er borosilikat. Men de er tydeligvis ment for gass og ikke elektrisk oppvarming. Ser at det er flere på amerikanske forum som har fått kolben knust ved å koke på plate.

Torga skrev:
vi bruker 2 kolber av borosilikat. Vi bruker de rett på plata, og derfra rett over i is vann. De holder enda. :)
Da setter jeg kolben på plata og satser jeg på at amerikanerne gjør noe dumt i tillegg til kokinga  ;D

De amerikanske kokeplatene er ofte litt annerledes enn de norske.De er som regel spiralformede, flate elementer som blir rødglødende. Jeg har aldri hatt noen problemer med å koke rett på komfyren med min kolbe, men du behøver ikke å skru plata på fullt. Glasset i kolben er som regel ikke helt slett, så varmeoverføringen blir dårligere enn i ei gryte.

Forklaringen ligger nok på at amerikanske elektriske kokeplatene er rene varme-elementer uten beskyttelse eller varmefordeling. Disse blir rødglødende og meget varme. mange hundere grader. Da er er de nok mulighet til å skade kolben. Jeg varmer direkte på en keramisk koketopp, tar litt tid men ingen problemer til nå.

Vedlegg

• 612CRBQ9GuL__SL500_AA300_.jpg
    612CRBQ9GuL__SL500_AA300_.jpg
    23,5 KB · Sett: 225
gunnark skrev:
De amerikanske kokeplatene er ofte litt annerledes enn de norske.De er som regel spiralformede, flate elementer som blir rødglødende. Jeg har aldri hatt noen problemer med å koke rett på komfyren med min kolbe, men du behøver ikke å skru plata på fullt. Glasset i kolben er som regel ikke helt slett, så varmeoverføringen blir dårligere enn i ei gryte.
Akkurat det jeg også tenkte på. Noe lignende som denne platen fra helvete som har varmeelementene blottlagt.

Gleder meg forresten litt til å lage en starter nå siden jeg har fått tak i foam control ;D Jeg har nemlig fått det til å koke over med én liter vørter i en treliterskolbe tidligere!

edit: Posta før jeg leste BjarneHBs innlegg.

Her er den måten jeg har funnet passer for meg.
Jeg setter kolben på vekta og fylller DME til riktig vekt. Deretter fyller jeg varmt vann fra krana til riktig volum og rister så det løser seg. Så tilsetter jeg 1ss gjærnæring og en dråpe foamcontrol. Setter den på kokeplata med alufolie over toppen og koker i 10min. Tar av kolben og holder den på skrå mens jeg slipper røremagneten ned, slik at den blir pasturisert. Plasserer kolben i vasken med kaldt vann til avkjøling, bytter vann til tempen er ca romtemperatur.
Så setter jeg kolben på kjøkkenborbet sammen med et litermål med utblandet starsan saks og med  gjærpakka oppi. Slik lar jeg det stå en time eller tre så temperaturen er lik. Da tender jeg et stearin lys i midten og klipper opp pakken tar av folien og tømmer gjæren oppi kolben. Så setter jeg den på magnetrøreren.

sakset fra humle.se: "OBS: Viktigt är att kolven och föremålet den placeras på har samma temperatur och det kan förekomma att glas spricker om det inte är fallet. Man ställer alltså kolven på plattan innan man slår på värmen. "

Har nylig kjøpt meg en Pyrex erlenmeyerkolbe og har ikke rukket å lage mange startere med den. Det har sålangt gått bra, og kolben har stått på platen mens den ennå var kald. Gleder meg uansett til å skifte ut komfyren med gasskomfyr om bare få dager. ;D

Jeg kokte i starten noen av starterne mine på en propan primus og det fungerte greit. Men det var litt vanskelig å vaske vekk noen av sotflekkene på utsiden.
Jeg tror det er vanlig å sette varmespreder som netting eller kobberplate under kolben ved gassfyring.

Vanskelig å lage en facit på dette, min "eksploderte" med gassfyring, da vil jeg legge til at jeg har formet vanlig glass med gassflamme :)

Den andre har kunn vert brukt på gammel komfyr men har nå fått sprekker og er kastet.

Jeg har alltid vert forsiktig, starter hvor alt er kaldt med oppvarming, med gass holdes kolbel godt unna varmen i begynnelsen, kjøler deretter ned med varmt vann i begynnelsen og gradvis kaldere, alikevel 2 sprukket.

Det blir ikke greit hvis flaska til 1600.- "krystallvasen" som den heter her i huset sprekker :(

Når dere setter kolben til kjøling i vannbad. Ikke la vannstanden i vannbadet være høyere enn vørteren er i glasskolben. Temperaturforskjellen blir da så stor i et begrenset område i kolben at det er stor risiko for at den kan knuse. Ellers, lenge leve solide kolber, min har tålt fall fra 2m rett i gulvet..  :amen:

Jeg pleier forresten å fylle litt vann i kolben før jeg putter oppi DME, da klisterer det ikke så lett i bunn :)

Jeg blander ut DME og vann i et litermål og heller så over i kolben. Tallene på disse kolbene stemmer jo overhodet ikke, så det blir svært unøyaktig å bruke målene som er angitt der. Jeg kjøler også ned over natta, er jo bare å starte én dag tidligere ;)

BjarneHB skrev:
Så setter jeg kolben på kjøkkenborbet sammen med et litermål med utblandet starsan saks og med  gjærpakka oppi. Slik lar jeg det stå en time eller tre så temperaturen er lik. Da tender jeg et stearin lys i midten og klipper opp pakken tar av folien og tømmer gjæren oppi kolben. Så setter jeg den på magnetrøreren.
Er det temperaturen på det som ligger i Starsan som blir lik? I så fall, hva er poenget med det? Er stearinlyset for steril luft?

Temperaturen på gjæren som står oppi starsanen og vørten i kolben blir den samme, slik at gjæren ikke tar skade når det blandes.
Stearin lyset skaper en oppadgående luftstrøm slikat det ikke drysser støv ned i kolben.

Jeg har knust en Erlenmeyerkolbe og en målekolbe ved å koke på plata og deretter ta den i kaldt vann. Har gått over til å koke i gryte og kjøle ned i denne, før jeg heller over i kolbe.

Jeg fikk en sprekk når jeg satt den rett i kaldt vann, men den tettet seg igjen og har brukt den mye etter det.
Setter den nå i litt varmt vann først det går fint.
kjøpte min 5l hos vinOgBar.

Tilbake
Topp