Koking med lokk ? (kveldens siste nybegynnerspørsmål fra meg)

Nå skal jeg koke mesken. Har hørt litt forskjellige ting om koking med eller uten lokk. Hva er å anbefale ? 
Dette var kveldens siste spørsmål fra meg.... jeg lover.

Anders
 
Under mesking tar jeg ikke av lokket mister mye varme viss man gjør det. Ingen grunn til å ta av lokket under mesking.
Men under koking av vørter kan det være lurt å ha lokket enten av eller delvis av.

Edit: boken how to brew men John palmer er godt lesestoff ;D finnes også på nett
 
ahaavie skrev:
Nå skal jeg koke mesken. Har hørt litt forskjellige ting om koking med eller uten lokk. Hva er å anbefale ? 
Dette var kveldens siste spørsmål fra meg.... jeg lover.

Anders

Folk gjor nok litt forskjellig, jeg koker med lokket 3/5 på tenker jeg. Bare du ikke koker med lokket helt på for da blir det ingen avdamping og du sitter igjen med et mye tynnere resultat med mulighet for usmaker da dms ikke får fordampet bort  ;)

Du skal ikke være redd for å spørre om noe på forumet her, det kan selvsagt være greit å søke i tråder for å se om det finnes svar. Men det er sikkert flere enn meg som kikker innom forumet hver halvtime for å se om det har dukket opp nye tråder  ;)
 
Ja det var jo forsåvidet et godt tips, kok vørteren og ikke mesken  ;)

Det er jo endel begrep å sette seg inn i helt i starten av brygekarrieren.
Du får ha lykke til med brygget  ;)
 
Kok uten lokk, man ønsker at koke vekk dms(hermetisk mais) Koker du med lokk på setter seg dampen på lokket og drypper med i vørteren igjen da dms fordamper under koking.
 
Det er det samm hvordan du har lokket, så lenge avdampingen er god nok. Ved koking i 90 minutter bør avdampingen være på minst 8 % per time for at tilstrekkelig med uhumskheter skal kokes bort.
 
Tilbake
Topp