Kølsch

GeirJ

 
Hei.
Brygget en Kølsch for en stund siden som jeg tappet på flasker idag.Den smakte riktig bra, litt søt, men samtidig frisk i smaken.
Ser fram til den får modnet seg. Jeg synes å ha lest at denne øltypen skal lagres og modnes kaldt(4-5gr.) over en lengre periode.Er det noen som har synspunkter på dette?
 
Jeg har akkurat selv tappet en kölsch. Denne smakte også meget godt. Svært forfriskende med 10% hvetemalt og perle- og saaz-humle. Både kölsch og alt har godt av å kaldlagres en stund. Mener 3-4 uker rundt 1 grad celsius er fint. Flere kommersielle kölsch-brygger lagrer faktisk ølet ved -1 grader.
 
Det spørs om jeg kommer så lavt som -1 til +1,men jeg får prøve.Takk for tipset.

Geir.
 
Det gjør ikke noe om du ikke klarer å komme så langt ned, men ølet må nok lagres litt lenger isåfall. Merk at dette selvfølgelig ikke er noen nøyaktig vitenskap, så det kan godt hende det blir bra uansett. ;)
 
Gammel tråd men hiver meg inn her!

Jeg har en kølsch som ble tappet for 14 dager siden og den har stått rom temp på 18-22 grader nå (14dager) for å karbonere. Er de etter 14 dager den skal stå kaldt i 4-5 uker?
 
Etter flaskekarbonering skal man sette all øl "kaldt". Her bør man ha en pragmatisk innstilling, har man kjøkeskap så setter man ølet inn der, lunken kjellerbod - er også ålrait. Når det gjelder kølsch, om man har brukt wlp029, så har den ofte et litt for kraftig ferskenpreg i begynnelsen, noe som forsvinner etter 2-4 uker.
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Hvordan får en kvittet seg med den svake gjærettersmaken som ofte kommer? Er det lagring over lengre tid det?

Og en ting til.. hvor lenge holder en kølsch seg i kjøleskap på 5-6*C, si om ABV ligger på 4.5 - 5 % ?
 
Hvordan får en kvittet seg med den svake gjærettersmaken som ofte kommer? Er det lagring over lengre tid det?

Og en ting til.. hvor lenge holder en kølsch seg i kjøleskap på 5-6*C, si om ABV ligger på 4.5 - 5 % ?
Om det er wlp029, så blir ølet tipptopp etter 2-4 uker. Hvor lenge den holder seg? Tja, de fleste øl er ferskvare, men en kølsch (riktig brygget og gjæret) vil vel være god jaffal et halvt år ++
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Tilbake
Topp