1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kølschwart

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Panerai, 15 Mai 2016.

1. Panerai

Panerai
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Stein Norem Wisted liker dette.
  2. [Daniel]

[Daniel]
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

3-400 gram med carafa special II burde vel gjøre susen til 25 liter.

3. SturlaP

SturlaP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan kanskje putte i litt Carafa?

4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Daniel sin løsning fungerer fint. Du bør knuse Specialen til fint pulver å ha den i under sirkuleringen før skylling. Da minimerer du smaken fra maltet. Kølsch med roasted-preg høres ikke så godt ut. Går også an å la den trekke i kaldt vann over natten og ha væsken i under koking. Pass på at du ikke kjøper vanlig Carafa – den har sterk smak.

5. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du er vel ut etter en farge, ikke endre smak. Da ser jeg bare en utvei: sukkerkulør.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

6. Sotrajohnny

Sotrajohnny
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

7. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se den, ja. Er vel nærmere en svart kølsch enn en klassisk schwarzbier. Litt usikker på den sjokomalten...

8. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Props for tidenes beste navn på mashup av ølstiler, -sch- perfekt i midten, og med dobbel betydning på norsk, "kølsvart" :)

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Kølschpreget er veldig diskret. Etter min mening må det være helt poengløst å brygge noe som har noe særlig mørk smak med kølschgjær. Ølet blir sikkert godt, men jeg tror kølschpreget vil drukne helt. 80% pils, 15% lys münchener og 5% carafa special II er omtrent Køstritzer schwarzbier, som har veldig lite mørk smak. Det kan funke.

Del denne siden