Kombiskap

Hei

Her kommer et sikkert ganske dumt spørsmål. Hvis man kjøper et kombiskap, frys og kjøl, er det da mulig på noen måte å styre temperaturen separat i de to seksjonene når man gjør det om til gjæringsskap ved hjelp av UT 200 eller eventuelt STC 1000?

Kombiskap har ofte bare en kompressor og fryse og kjøle delen syres sammenhengende tror jeg. så justerer du ned tempen i kjøledelen så senkes fryse temperaturen tilsvarende. Det er dermed ikke mulig å styre disse uavhengig av hverandre.

Sist redigert:
Kombiskap har ofte bare en kompressor og fryse og kjøle delen syres sammenhengende tror jeg. så justerer du ned tempen i kjøledelen så senkes fryse temperaturen tilsvarende. Det er dermed ikke mulig å styre disse uavhengig av hverandre.
Det stemmer. Mesteparten av kjølesløyfen er inne i frysedelen, derfor blir den delen kaldere. Styrer du f.ex kjøleskap delen til 18 grader, vil neppe frysedelen komme under null.

Noen skap har to kompressorer eller kompressor kun i fryseren og en varmeveksler mellom kjøl/frys. Men disse vil som regel ha separate temperaturkontrollere fra før. Har kun sett dette i noen store side ved side skap.

Det stemmer. Mesteparten av kjølesløyfen er inne i frysedelen, derfor blir den delen kaldere. Styrer du f.ex kjøleskap delen til 18 grader, vil neppe frysedelen komme under null.

Noen skap har to kompressorer eller kompressor kun i fryseren og en varmeveksler mellom kjøl/frys. Men disse vil som regel ha separate temperaturkontrollere fra før. Har kun sett dette i noen store side ved side skap.
Så det å kjøpe et kombiskap er altså ikke lurt? Dessverre er jo de fleste kjøleskap til salgs i dag på Finn enten alt for små eller så er de kombiskap.

Så det å kjøpe et kombiskap er altså ikke lurt? Dessverre er jo de fleste kjøleskap til salgs i dag på Finn enten alt for små eller så er de kombiskap.
Tålmodighet er en dyd, det kommer alltids noen "korrekte" skap til salgs på finn, man må bare ha tålmodighet og være rask på labben. Jeg har kjøpt 4 kjøleskap derfra hvorav 3 fullhøyde og ett på 120ish som brukes til gjæring. Det tok litt tid men var verdt det imo.

Hvis du er heldig som jeg var, så får du tak i et som har separat kompressor for fryser og kjøl. Min "hovedgjæringskap" bruker jeg frysedelen som vanlig, og kjøleskapdelen er styrt av min brewpi. Det er et Cylinda skap som jeg tror har kommet fra Sverige, hun jeg hentet skapet hos var i alle fall svensk.

peram

Som sjakt sier så er tålmodighet en dyd. Men ventetiden er verdt det, ellers ender du opp med "deadspace" i bryggeriet ditt, altså frysedelen du egentlig ikke får brukt til noe nyttig. Slike 85cm skap får du akkurat inn en gjæringsdunk i, selv om gjærlåsen blir stående skjevt oppunder taket.

Lag et autosøk på finn, "kjøleskap", ditt område, og makspris. Det dukker alltid opp noe.

Det er jo dritstort, der kan du gjære to batcher hvis de er satt samtidig. Men ta ut alt av glass. Det vil knuse en dag hvis du setter et fullt kar oppå ei slik glassplaste. Kapp til finerplate eller lignende.

Jeg maser videre om dette med gjæringsskap.
Hvordan er det hvis man kjøper et fryseskap? Kan disse reguleres noe særlig oppover i temperatur eller er de bygget kun for minusgrader? Som deres skjønner er jeg rimelig grønn når det gjelder elektronikk.

Jeg maser videre om dette med gjæringsskap.
Hvordan er det hvis man kjøper et fryseskap? Kan disse reguleres noe særlig oppover i temperatur eller er de bygget kun for minusgrader? Som deres skjønner er jeg rimelig grønn når det gjelder elektronikk.
Fryseskap har ofte kjølesløyfer under hyllene. du finn vel store nok normale kjøleskap vist ein leiter litt.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Fryseskap har ofte kjølesløyfer under hyllene. du finn vel store nok normale kjøleskap vist ein leiter litt.

Absolutt, men fikk et strålende tilbud på et kjøleskap men da måtte jeg også ta fryseskapet. Altså to separate skap. Er jo alltid greit med en ekstra fryser, men ekstra bra hvis jeg også kan bruke det til bryggingen.

Sjå korleis det ser ut innvendig. Veit også at nokre fryseskap / frysere ikkje er så glade I høge temperatur . Men oss har brukt ein djupfryser i 2- 3 år både til lager og ale

Tilbake
Topp