kombiskapet nesten ferdig

jeg har tapet sensoren fast på siden av gjæringspannet, og isolert den fra lufta i kjøleskapet, slik at den måler temperaturen
på vørteren, og ikke i skapet. da er det bare å øke instillingen på tempen, så vil gjæringsprosessen raskt øke tempen på vørteren også....
 
Det er det jeg også har gjort på tidligere øl. Men jeg er litt skeptisk til å gjøre det med denne ølen siden den skal gjære ved såpass høy temperatur. Hvis termostaten måler temperaturen i vørteren er det en betydelig forsinkelse mellom temperatur i vørter og luft, noe som kan føre til en svært høy temperatur i lufta før temperaturen på vørteren stiger. Dette kan føre til at vørtern må kjøles ganske mye under stormgjæring og sette gjæra i dvalemodus. Videre tenkte jeg at det er best å la gjæra øke temperaturen naturlig, men det blir vel kanskje litt vanskelig å holde styr på hvis man ikke har mulighet til å følge med gjæringsprosessen.
 
Jeg kan vel forresten koble varmekilden (skovarmer på 38 w) direkte til gjæringsbøtta for raskere oppvarming, om dette ikke vil føre til for rask oppvarming?
 
eller helt ideelt, hvis du har plass i kjøleskapet, sette gjæringspannet i et bredere, lavere spann med vann, og putte varme-elementet og sensoren oppi dit...
 
Ja det blir nok en sånn løsning etterhvert. Jeg bestilte en 200 w akvariumsvarmer til hele 0,99 $ på ebay, så får se om den fungerer  :p

Disse termostatene er forresten helt superbe til å måle temperatur under mesking og nedkjøling av vørter.
 
Oddvar Demmo skrev:
STC-1000 kobling

Hei!
Takk for det koblingsskjemaet, koblet opp slik og det fungerer flott!

Jeg fant meg en jordfeilbryter blant noe skrot som skulle hives et sted. Får plass til den i boksen med kontrolleren og kobler den til hvis det har noe for seg. Tenkte å koble den imellom støpselet og port 1 og 2 på kontrolleren. Er det riktig sted å sette den?
 
Oddvar Demmo skrev:
STC-1000 kobling

Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?
 
Erik W skrev:
Oddvar Demmo skrev:
STC-1000 kobling

Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?

Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.
 
Bjarte H skrev:
Erik W skrev:
Oddvar Demmo skrev:
STC-1000 kobling

Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?

Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.

Ok, da skjønner jeg. Var bare usikker på om varme/kjølekilden også skulle kobles direkte til strøm. Takk for svar.
 
Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet :eek:ppkast:
Andre som har erfart dette?
 
Jens Martinsen skrev:
Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?

Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet :eek:ppkast:
Andre som har erfart dette?

Har ikke noe langsiktig forskningsbakgrunn for å gi deg ett svar, men gjæringsskapet mitt er aldri stengt i lange tider uansett. Flere ganger har kullsyreproduksjonen vært så høy at den har åpnet opp kjøleskapsdøra selv :yes:
Om ikke gjæringa selv åpner døra så er jeg selv stadig innom og kikker på hva som er status i skapet. Det har stått slik nå i over en måned uten noe tegn på ulukt eller noe annet mugg/sopp-
Jeg skrubbet selvfølgelig hele skapet fullstendig før jeg tok det i bruk. Og har også sprayet innvendig med Starsan. Tørker også opp alt av søl umiddelbart.
Men HVIS det får stå i fred over lang tid med høy temperatur så vil selvsagt bakterier som er tilstede få mulighet til å gro, men så du vasker/skrubber kjøleskapet omhyggelig før du tar det i bruk så skal ikke det være ett problem.
My two scents!
 
Kan man bruke denne Stc-1000 til å regulere en fryseboks  til ølkjøler også?  Eller er det en dårlig kombinasjon?
 
Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
 
Chriselv skrev:
Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.
 
arve.thue skrev:
Chriselv skrev:
Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?

Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.

Det er ingen ekstern kobling på STC1000, er vel tvilsomt det på UT200 også, så en arduino i sammenheng med disse vil bare kunne benytes for å logge med egen sensor (f.ks LM35, Dallas 18b20 ogsåvidere).
Du kan imidlertid bruke rele som en ardiuno kan styre for å erstatte stc'en da, kan være lurt å tenke litt på failsafe og slikt, så det ikke går galt om duino'en henger og releet blir værende inne for all evighet.. :)
 
Nydal skrev:
Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.  
Takk for det. Da vil det  sikkert funke for meg også. Har tappetårn (i et tilstøtende rum),  så i prinsippet skal det bare åpnes når et fat er tomt  - altså neppe så ofte at det skulle skape problemer med temperaturstigning ;-))
 
Takk for infolink. Jeg har en slik Stc-1000 - kjøpt for ca. 6 mndr. siden. Jeg har ferdigølet mitt under huset  i en romslig del av krypkjeller. Der er det rimelig kallt, og jeg hadde håpet det var passe lagringstemperatur der. Imidlertid går tempen opp til  15 - 16 C nå på sommeren, og da er ølet ikke godt, samt jeg frykter for at det tar skade av å bli stående ved denne temp i månedsvis.
Jeg har bare en 60cm dør til denne kryåkjeller, og er defor avhengig av en fryser som er mindre enn det den ene veien, og har bestilt en slik hos Elkjøp.
Jeg har tittet på min Stc-1000 mange ganger - og har sett oppsett her på innbygging i bokser og slikt. Jeg må erkjenne at jeg har intellegens som en amøbe, for jeg har lurt på hvordan den ble festet i en slik boks. Har letet etter skrufester på den og lignende, men kke funnet noe. Og jeg har jo sett de røde dingsene på sidene av den, men først for ett par dager siden skjønte jeg at de var for å holden den fast mot frontveggen!Som en amøbe altså!
 
Har fått hjem et gammelt kjøleskap som skal modifiseres og brukes til gjæring. Skal koples sammen med en STC-1000 og en 200W kuldevakt.

Temperaturstyringen på kjøleskapet er defekt. Lysdiodene som indikerer satt temperatur lyser som diskolys, og det er ikke mulig å vite hva kjøleskapet er innstillt på. Tenkte derfor at det burde være like greit å kople ut hele temperaturstyringen på kjøleskapet og erstatte det med STC 1000.

Mine elektronikkunnskaper er noe begrenset, men har kikket litt på følgende koplingsskjema for et kjøleskap og grublet litt på hvordan dette kan gjøres

http://www.porkka.no/akershus/asker/porkkano.nsf/Attachments/4CA351072D6F74CAC12575A80044AA6B/$FILE/Elskjema+Liebherr+GKv5760+og+GG5260+(NO)+4-2009.pdf

Basert på dette tror jeg kanskje følgende kopling kan fungere. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte at dette er OK, eller advare meg om noe er galt?

Siste utfordring: Kan jeg gjøre noe med avrimingsføler? Tror kanskje ikke at dette betyr så mye for et gjæringsskap, eller hva?
 

Vedlegg

  • Gjæringsskap.jpg
    298,8 KB · Sett: 1.221
Tilbake
Topp