Oddvar Demmo skrev:STC-1000 kobling
Oddvar Demmo skrev:STC-1000 kobling
Erik W skrev:Oddvar Demmo skrev:STC-1000 kobling
Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?
Bjarte H skrev:Erik W skrev:Oddvar Demmo skrev:STC-1000 kobling
Bare for ordens skyld, nettopp anskaffet meg en slik kontroller og skal til å koble. Det inrømmes at strøm er ikke min sterke side, stikkontaken for varme og kjøl er bare til illustrasjon eller skal de også kobles til stikkontakt?
Det blir ofte koblet på stikkontakter, nøyaktig som på tegningen. Da kan man plugge i nøyaktig den varme-/kjølekilden man ønsker uten å klippe i ledning.
Jens Martinsen skrev:Er i ferd med å bygge et skap her også, men lurte på om dere benytter noen form for ventil eller vifte ut av skapet for å ha sirkulasjon på lufta.
Kan det være fare for muggdannelse i skapet dersom det er tett og temperaturen er nærmere 20 grader?
Har erfart at dersom døra er igjen og skapet er frakokblet vil det etterhvert danne seg "mye rart av ymse sopparter" inne i skapet ppkast:
Andre som har erfart dette?
Chriselv skrev:Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.
arve.thue skrev:Chriselv skrev:Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.
Er det noen som har funnet noen løsning på dette? Eller har andre tips til hvordan man kan kontrollere gjæringstemperatur via nettet?
Sensorer koblet til en Arduino vil fungere, men hvilke sensorer trenger jeg? Og hvordan kan Arduino kontrollere en STC-1000 eller en UT-200? Forslag, betraktning, ideer eller en regelrett oppskrift på fremgangsmåte vil bli hjertelig mottatt.
Takk for det. Da vil det sikkert funke for meg også. Har tappetårn (i et tilstøtende rum), så i prinsippet skal det bare åpnes når et fat er tomt - altså neppe så ofte at det skulle skape problemer med temperaturstigning ;-))Nydal skrev:Jeg har koblet til en fryseboks til en STC-1000 og det fungerer utmerket. I tillegg til 4 min tidsforsinkelse har jeg satt proben ned i en 1,5L plastflaske for å unngå at temperatursvingningene blir for store hvis man åpner lokket ofte. Hvis du har tappetårn og ikke trenger åpne lokket ofte er ikke dette noe problem.