Komplisert Duvel klone

Jeg har funnet en oppskrift på Duvel som jeg prøver å perfeksjonere.
Sist jeg prøvde meg på en Belgisk Blond ble den veldig tam/flat, mest sannsynlig siden jeg kjølte ned vørteren i en uke før jeg flasket? FG var også for høy.

Se spørsmål i rødt i oppskriften. Noen som kan gi meg tips før jeg setter igang?

OG: 1.071
FG: 1.007
Alkohol: ca. 8,4%
Farve (beregnet): 11,8 EBC
Beregnet bitter: ca 35 IBU
Sluttvolum: ca. 40 l

Malt & sukker
11000g BelgianPilesn Malt 3,5 EBC
2200g Clear Cane sugar/sirup 15 MIN

Meskeskjema
55°C, 20 min.
63°C, 60min
75°C, 15min 10L Skyllevann

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Humle
120g Styrian Goldings 5,4% / Bobek 60min
60g Saaz 2,9% 30min

Gjær
Wyeast 1388 Belgian Strong Ale
3. stk med gjærstarter.

Krydder og andre tilsetninger:
Whirlflock 2,5 tablett 15min

Gjæringstemperatur og -tid

-Gjæring/primærgjæring start på 18°C stiger til 27°C på 5 dager
-27°C grader i 2 uker (Burde jeg tilsette mer sukker her for å oppnå en FG på 1.007)
-Stikke om til sekundær
-1°C i 3 uker(Burde jeg tilsette litt gjær før jeg flasker, (hvor mye) så det blit nok co2? Etter 3 uker med 1°C er det vel lite gjær i omløp?)
-Lagring på flaske 60 dager ved ca 21°C

Øvrig informasjon
CO2: 6g sukker pr liter ØL
 
Sist redigert:
Vi har begynt å bruke CBC-1 til flaskekarbonering på øl som har høy alkoholprosent eller som har vært lagra lenge eller kalt. Koster ikke stort, gir ikke smak og funker som James Brown.

Edit: Men er sukkermengden til flaskekarbonering lav? Jeg veit ikke hvor mye kullsyre det er i duvel, men jeg ville tenkt jeg ville gått noe høyere?
 
CBC-1 har jeg ikke vært borti, det virker som det er akkurat det jeg trenger. Hvor mye CBC-1 trenger man for å karbonere 40L?

Vet du om jeg vil oppnå en lavere FG hvis jeg tilsetter mer sukker under gjæringen? Har aldri tilsatt sukker under gjæringen tidligere.
 
Det blir vel det samme når du tilsetter sukkeret sånn for FG sin del, men det kan bli litt greiere for gjæra å ikke få alt på en gang.

Du trenger 10 g pr hektoliter, så 4 g skulle holde, da. Da har du tre runder i en pakke til omtrent 30 kr.
 
Jeg blir litt forvirret med alt sukkeret som skal tilsettes.
Skal jeg først tilsette 2,2kg sukker under kokingen slik det står i oppskriften. Og så tilsette mer (hvor mye?) under gjæringen.
Vil ikke da alkohol prosenten bli enda høyere enn kalkulert, med en OG på 1.071 og FG på 1.007.

Er det noen som kan forklare hva som skjer når man tilsetter sukker noen dager ut i gjæringen. Hvorfor vil det gjøre at jeg oppnår en lavere FG?
 
Du oppnår en lavere FG fordi alkohol har en lavere tetthet enn vann, og sukkeret blir til alkohol. Du kan vel beregne ganske nøyaktig hvor mye alkohol det blir totalt ved tilsetning av x kg sukker, uansett når du tilsetter det i prosessen. Det er jo ikke som det skjer noe med sukkeret i koken.

Selv syns jeg det blir mye sukker og lite korn i en sånn øl, men hvis det er sånn du liker det...
 
Siden du skal så lavt ned I FG er det kanskje lurt å koke med minimum sukker. Dvs at sukkeret kan tilsettes på gjæringstanken etter at at stormgjæringa er avsluttet?
 
Å tilsette sukker litt ut i gjæringen gjøres for å holde stormgjæringen litt tilbake og unngå at temperatur kommer ut av kontroll. Det kan føre til usmaker fra estere og fuselalkohol. Personlig syns jeg temperaturskjemaet i oppskriften er litt voldsomt.

6g/l er for lite karboneringssukker til en belgisk golden. De skal ha kraftig karbonering. 9g er mer passe.

Ville satt flaskene i kjøleskap en måneds tid før konsumering for et skikkelig krisp øl.

Regner med det mangler en 0 i maltmengden i første innlegg?
 
Nå har ølet stått og gjæret i en uke, OG var på 1.070 og jeg målte akkurat 1.036. Det bobler så vidt i gjærlåsen.
Vil denne kunne klare å komme helt ned til 1.010 eller lavere?
Hva kan jeg gjøre for at den skal komme så lavt? Tilsette sukker/mer gjær?
 
Nå har ølet stått og gjæret i en uke, OG var på 1.070 og jeg målte akkurat 1.036. Det bobler så vidt i gjærlåsen.
Vil denne kunne klare å komme helt ned til 1.010 eller lavere?
Hva kan jeg gjøre for at den skal komme så lavt? Tilsette sukker/mer gjær?

Med en så enkel maltbase + sukker så burde denne være gjæret helt ut på mindre enn en uke. Måler du med refraktometer eller hydrometer? Et refraktometer vil gi feil verdi.
 
Det er veldig irriterende... Jeg bruker hydrometer. Den var på 1.032 i dag, så det synker fortsatt.
Jeg brukte nok (3 uker gammel) gjær som jeg kjørte i en gjærstarter to ganger. Kontrollerte mesketempraturen kunstant. (brygger med braumaister)
og ristet gjæringstanken vedig godt før jeg satt den i et temperert kjøleskap. Begynte på 18 og gikk opp til 25grader på 5 dager.

Jeg synes jeg ofte sliter med å treffe riktig FG, er det et hyppig problem...? Eller er det jeg som glemmer noe viktig?
 
Hei! Melder meg på litt her siden jeg har klonet Duvel er par ganger tidligere med tilsvarende gjær.
Hvis SG fortsetter å synke, la den gjøre det. Den kan fremdeles gjære ut. Det som er viktig er å *ikke* senke temperaturen, da har belgiske gjærstammer en tendes til å kollapse totalt. Hvis det etter en uke til ikke har skjedd noe og du er fornøyd med aromaen til øllet, kan du pitche S-05. Sukker bør tilsettes like etter at stormgjæring er ferdig.

Jeg skjønner ikke helt meskesteget ditt på 55 grader. Proteolytiske enzymer aktiveres i intervallet 45-55 grader, så 55 grader er høyt.

Du trenger ikke å tilsette ekstra gjær. Selv lagere som har ligget på lagering i 4 uker har nok gjær igjen til karbonering
 
Takk for tips, Jeg tilsatte litt farin i forrige uke, og nå har den sunket til 1.023, og det er fortsatt litt aktivitet så jeg krysser fingrene og lar den stå en uke til. Hvordan vil denne smake hvis jeg ikke får den under 1.020 mon tro?

Hvis jeg cold crasher den i flere dager før jeg flasker, kan det umulig være nok gjær til å få karboneringen jeg er ute etter..? Uten å tilsette litt karbonerings gjær, eller? Har opplevd at når jeg cold crasher for lenge, tar det veeeelig lang tid å oppnå nok kullsyre, ofte er den fortsatt tam etter 2 mnd lagring.

Jeg fulgte denne oppskriften: http://www.greatfermentations.com/belgian-golden-strong-recipe/ Vet ikke hvorfor de mesker på 55 grader.
 
Det er ihvertfall veldig enkelt å tilsette litt karboneringsgjær, og om det ikke er nødvendig gjør det ihvertfall ingen skade.
 
Jeg har laget noe lignende, med wlp550, som gjæret ned til 1.002. Den brukte lang tid på jobben. Ble sterkere enn beregnet, 9,5% - men godt. Må nok spandere ei flaske ekte vare til testing, jeg også. Men det er ikke en enmannsjobb:p.
 
Komisk at du spurte om det akkurat i dag. Var innom polet og kjøpte en Duvel for å ta blindtest i kveld.
Brygget gikk veldig bra til slutt, men endte på FG 1.012 så den er nok ikke like tørr som originalen.
Kan poste resultatet når jeg har smakt:)

Nåh..!?! Ble du fornøyd..? o_O
Jeg er interessert fordi jeg smakte Duvel for første gang forrige helg - syntes det var veldig godt..
Må selvsagt prøve å få til noe lignende - veldig spent på hvordan dette falt ut..? :)
 
Ting tar tid:)
Første testen var ikke så vellykket, brygget var tåkete og smakte veldig søtt i forrhold til originalen.
Nå har det stått til lagring en god stund og blitt mye mer krisp. Ølet er klart og fint men smaken er fortsatt litt for søt og rund til å måle seg med en ekte Duvel. Den smaker mer som en Leffe Blond. Jeg tror hvis jeg hadde fått riktig FG, hadde nok denne vært temmelig lik originalen.
Men ølet er veldig godt selv om det ikke er en klone, masse smak fra den Belgiske gjæren.
Jeg kommer nok til å prøve igjen, men da skal jeg se hva jeg kan gjøre for å få lavere FG.

Tror jeg tar meg en nå, mens jeg planlegger neste brygg:)
 
Tilbake
Topp