Konisk gjæringstank - Dumping av trub og overføring til fat

Hei,

Har mekket mitt eget koniske gjæringskar i 316L og (tror) jeg er klar med første batch.

Dumpet humletrub fra bunnventilen etter 1 time før oksygenering og pitching av gjær. -Dette fungerte meget bra og ca. 4 liter ble ofret til dodraugen.

Nå på dag 12 skal jeg dumpe resten av truben og gjæren i forbindelse med CC. Problemet er at uklarheten i ølet vil ingen ende ta. På øverste uttak er ølet klart og fint, men ikke i nederste. Gjæren jeg har bruk er Nottingham, og den skal vel flokkulere rimelig greit?

Volumet på den koniske delen er 12 liter, og totalvolum er 65 liter. I går fjernet ca. 6 liter med gjær og trub som har lagt seg i bunnen av konen. Jeg sluttet drenering når ølet begynte å bli relativt klar. En dag senere er det samme leksa og 4 liter til gikk i vasken. -Tykk gugge som kommer først før det blir mer flytende etterhvert.

Til dere med konisk gjæringstank: Hvordan pleier dere å gjøre det? Er det bare å dumpe trub/gjær i flere omganger? Bruker dere bare øverste uttak for fating, eller tar også fra uttaket i bunn? Spesielle teknikker?

På forhånd takk :)
 

Vedlegg

  • Resized_20161116_213147.jpeg
    Resized_20161116_213147.jpeg
    101,1 KB · Sett: 211
Bruker er 64 liters SS Brewtech Chronicel. Tapper/dumper som regel i 2 omganger ved ale-gjær og det er vel i overkant av 1 liter per gang. Første gang etter ca ei uke f. eks. rett før tørrhumling blant annet for å kunne ta en relativt rein prøve til tetthetsmåling. Deretter rett før nedkjøling siste 1-2 døgn før tapping. Bruker bare øverste uttak for tapping. Opplever stor forskjell fra gjærtype til gjærtype. Fermentis US-05 flokkulerer tregere enn de fleste andre jeg bruker (WLP-002, 007. Fermentis 04) og er vel først relativt klar først etter kjøling i 1-2 døgn. Min gjæringstank har en vendbar innvendig tut som man kan sjonglere med i forhold til nivået av trub. Klart blir dog ikke ølet før etter dager på fat tilsatt gelatin og lagret på 2-3 grader. Selv tørrhumlet øl blir da klart etter et par uker på fat.
 
Jeg har samme tank som Skarven. Jeg pleier å vente til stormgjæringa er i gang før jeg dumper trub. Vanligvis etter ett døgn. Da får jeg også ut lat gjær. Etter ei ukes tid dumper jeg gjær. Brukte samme fremgangsmåte på en lager her om dagen, men ble skuffet over resultatet. Skjønte etter tapping 3 uker senere hvorfor, da det lå igjen en liter gjær i bunnen. Så flokkulering avhenger selvfølgelig av temperatur, OG, type- og mengde gjær.
Det er ikke krise at ølet ikke er krystallklart. Det er bare gjær som vil bunnfalle etter hvert uansett. Men om du vil unngå dette er det en fordel å tappe litt høyere. Om du kan montere en lang dip-tube innenfor ditt øverste uttak unngår du det verste.
 
Brygget i går, og pitchet gjær for ca et døgn siden. Var lite aktivitet i går, sjekket sist når jeg la meg kl. 01 ca, bare litt plopping.

Men i dag når jeg sjekket så er gjæren i full gang(heldigvis)

Spørsmålet er, kan jeg dumpe litt trub nå, eller er jeg for seint ute? Har lest litt, og finner ut at mange dumper etter 12 timer. Leste også at det ikke er lurt å dumpe før gjæren har satt inn for fullt med fare for å dumpe for mye gjær.

Ønsker noen synspunkter på dette :)
 
Bruker er 64 liters SS Brewtech Chronicel. Tapper/dumper som regel i 2 omganger ved ale-gjær og det er vel i overkant av 1 liter per gang. Første gang etter ca ei uke f. eks. rett før tørrhumling blant annet for å kunne ta en relativt rein prøve til tetthetsmåling. Deretter rett før nedkjøling siste 1-2 døgn før tapping. Bruker bare øverste uttak for tapping. Opplever stor forskjell fra gjærtype til gjærtype. Fermentis US-05 flokkulerer tregere enn de fleste andre jeg bruker (WLP-002, 007. Fermentis 04) og er vel først relativt klar først etter kjøling i 1-2 døgn. Min gjæringstank har en vendbar innvendig tut som man kan sjonglere med i forhold til nivået av trub. Klart blir dog ikke ølet før etter dager på fat tilsatt gelatin og lagret på 2-3 grader. Selv tørrhumlet øl blir da klart etter et par uker på fat.
Har akkurat samme tanken. Brukt to ganger. Men man får jo ikke dreid den innvendige tuten når tanken er full?
 
Det får en vel? Der er jo en liten "styrepinne" som en vel pleier å ha overett (aligned) med bøyen på dip-tuben, da er det vel bare å løsne på Tri-clamp slik at en klarer å tørne hele stykket ved bruk av styrepinnen, uten å ta av selve Tri-clampen. Det er slik jeg trodde det fungerte.
 
Det får en vel? Der er jo en liten "styrepinne" som en vel pleier å ha overett (aligned) med bøyen på dip-tuben, da er det vel bare å løsne på Tri-clamp slik at en klarer å tørne hele stykket ved bruk av styrepinnen, uten å ta av selve Tri-clampen. Det er slik jeg trodde det fungerte.
Stemmer det, løsne litt på tri-clampen, så får en justert dip-tuben. Ville jeg tro fungerer på de fleste gjæringstanker.
 
Forstatt lurer jeg på tommelfingerreglene til folk her for dumping av trub. Er nå midt/slutten av stormgjæringen (masse aktivitet) og har dumpet trub en gang allerede, rett etter stormgjæring kom i gang. Er det greit å dumpe igjen? Følte jeg tok med mer fra kokekjelen samt at vørteren var mindre klar denne bryggingen, det er vel derfor jeg har dette dumpe ønsket.
 
Tilbake
Topp