• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Fett initiativ, hadde bare 30-literen passet i et benkekjøleskap. Lurer også på kjølekappen til 60l
 
Ang kuleventilene på 60 liter, er de delbare 3 piece, slik som på bildene dine på side to eller slike som er på tegningen, dvs ikke delbare?
 
bozo skrev:
Ang kuleventilene på 60 liter, er de delbare 3 piece, slik som på bildene dine på side to eller slike som er på tegningen, dvs ikke delbare?

Skal sjekke, men skal være delbare.
 
Rutof skrev:
For de som vil ha butterfly. Blir det et tillegg. Samt de som vil ha hjul.

Litt på siden, men hva er det store poenget med butterfly? Tri-clamp er det ingen som går for her, ikke sant?
 
Martin E skrev:
Det må da være en god idè om vi samler oss om mest mulig like løsninger med tanke på ventiler?

Selvfølgelig! Var ikke det som var spørsmålet heller? Vil bare sjekke om jeg skal kjøpe med andre ventiler.  Skar man først leke halvproft bryggeri så kan man ikke ha ventiler som vanskeliggjør rengjøring...

Blir som å kjøpe Ferrari det og handle olje på biltema.....
 
Martin E skrev:
Rutof skrev:
For de som vil ha butterfly. Blir det et tillegg. Samt de som vil ha hjul.

Litt på siden, men hva er det store poenget med butterfly? Tri-clamp er det ingen som går for her, ikke sant?

Butterfly er industristandarden, dvs ventiler som du egentlig ikke trenger å demontere for å vaske.. Cip -clean in place
 
Jeg har ikke helt forstått hva disse forskjellene er, men fant forklaring her: http://www.homebrewtalk.com/f11/tri-clamp-valves-vs-regular-ball-valve-335172/
 
Martin E skrev:
Odland skrev:
Fett initiativ, hadde bare 30-literen passet i et benkekjøleskap. Lurer også på kjølekappen til 60l

+1. kjølekappe til 60L hadde vært smooth, evnt en pris på 100L med kjøling. :)

100 liter med kjøling lå på 1600-1800 usd. Så prisen er høy.
 
bozo skrev:
Ang kuleventilene på 60 liter, er de delbare 3 piece, slik som på bildene dine på side to eller slike som er på tegningen, dvs ikke delbare?


Delbare ventiler fikk jeg som svar.
 
Kuleventiler har et hulrom som vil inneholde væske når man stenger, og bakterier vil gro der. Butterflyventiler har bare et flatt spjeld uten ekle hulrom som samler uhumskheter. BF-ventilene tar man av tanken ved å løsne triclampen, så er det bare å åpne porten og koke den, evt. kjøre desinfiseringsmiddel gjennom.

Ang. dumpventilen i bunnen bør vel den være 1.5" TC for at trub og gjær ikke skal stoppe opp når man skal tømme eller hente gjær.

1" og 1.5" bruker samme clamps. Innvendig diameter på 1.5" er rundt 34 millimeter, på 1" er den bare rundt 23mm.

Når jeg skal dumpe trub fra kokekjelen som har 1" dump må jeg stikke et skrujern opp for å løsne opp trubbet før det renner ut, og ofte stopper det igjen flere ganger. Se også protto sin tråd om samme problem, og magne som må trykksette konen for å dumpe, 1.5" er minimum i bunnen.

Prisene burde vært listet enten uten noen ventiler, eller med butterflyventiler. Vil man absolutt ha kuleventiler kan man kjøpe dem litt billigere enn butterflyventiler på ebay eller aliexpress.

Jeg betalte $73 inkl. frakt for 2 stk 1.5" TC-ventiler, fritt levert på døren av DHL fra aliexpress.com, pakkeverdi $10, ingen mva eller avgifter. Rundt kr. 215/stk for 1.5" butterfly altså.

http://www.aliexpress.com/snapshot/216609931.html
http://stores.ebay.com/dailyapplian...5533013&_sid=993759843&_trksid=p4634.c0.m322 - en del dyrere.
 
Rutof skrev:
bozo skrev:
Ang kuleventilene på 60 liter, er de delbare 3 piece, slik som på bildene dine på side to eller slike som er på tegningen, dvs ikke delbare?


Delbare ventiler fikk jeg som svar.

Er det slike som dette bildet?

14.5-Gal.-Conical-Outlets-Only.jpg
 
Hansenbrygg skrev:
Ang. dumpventilen i bunnen bør vel den være 1.5" TC for at trub og gjær ikke skal stoppe opp når man skal tømme eller hente gjær.

Veldig godt innspill, tar du med dette Rutof? Vi må nesten høre på de som har slike tanker allerede. :)
 
Dette kommer fra en som (foreløpig ihvertfall) ikke er med på bestillingen.
Når man først skal investere såpass mye penger i gjæring (halvproft brygger som nevnes lenger opp i tråden) mener jeg også at man får gjøre dette skikkelig:

-TC-fittings hele veien, også som blow-off, og som substitutt for gjenget termometer.
-Butterfly-ventiler

Se forøvrig tråden til protto - han har tenkt endel.

Et lite innspill: Blir det ikke fryktelig mange alternativer? Burde det ikke vært foreslått noen få standardoppsett og det var det (som også flere nevner i tråden)? Det må jo bli mye å holde orden på mtp logistikk når denne ordren skal effektueres?

Dette er kun ment som godmente innspill - all ære til Rutof som tar seg bryet med denne bestillingen.  :amen:
 
Mulig dette har vært spurt om før, men vet du om det går å sette trykk på tanken? Er flensen mellom tank/lokk gasstett? Hadde vært greit å ha muligheten til å gjære under litt trykk.

Har sett litt på ei tegning av 130L og der er working pressure satt til atmosfæretrykk, noe som indikere at dette ikke går. I så fall er dette pga ikke gasstett lokkfeste, for tynne vegger (usannsynlig med tanke på VV-beredere som opererer med mange BAR overtrykk), eller hvorfor...?
 
Ø 38 på alle utganger til og med blow of. 1,5 på butterfly og på kuleventil.

100 liter blir levert med butterfly på drop.
 
Beant skrev:
Mulig dette har vært spurt om før, men vet du om det går å sette trykk på tanken? Er flensen mellom tank/lokk gasstett? Hadde vært greit å ha muligheten til å gjære under litt trykk.

Har sett litt på ei tegning av 130L og der er working pressure satt til atmosfæretrykk, noe som indikere at dette ikke går. I så fall er dette pga ikke gasstett lokkfeste, for tynne vegger (usannsynlig med tanke på VV-beredere som opererer med mange BAR overtrykk), eller hvorfor...?

Det er clamp lok så skulle tro det gikk fint. Skal sjekke
 
Tilbake
Topp