Rutofs koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Da har vel de fleste begynt å få sine hardepakker fra Julenissen/Norlines/Rutof. Da syntes jeg det er på høy tid med en tråd om bruk og "mods" og ekstra utstyr og kjøleløsninger OSV! Hvis du har noe på hjertet skyt ut!
 
Vet ikke hva dere vil kalle dem , men for meg vil de nok bli mine trofe’koner... litt for fine for meg og uten en rynke ;D
 
Hittil har de vel vært annen manns koner, så nå som dere har kjøpt de blir det vel Kjerringa?
 
1.5" Tri Clover Compatible 90* Elbow 1.5" Tri Clover Compatible 90* Elbow

1.5" Tri Clover Compatible 90° Elbow
$15.00 x = $15.00
Delete item
1"/1.5" Tri Clover Compatible X 1" Hose Barb 1"/1.5" Tri Clover Compatible X 1" Hose Barb

1"/1.5" Tri Clover X 1" Hose Barb.
$16.00 x = $16.00
Delete item
1.5" Tri Clover Compatible Flanged Gasket Silicone 1.5" Tri Clover Compatible Flanged Gasket Silicone

1.5" Tri Clover Flanged Gasket Silicone
$1.80 x = $36.00
Delete item
1.5" Tri Clover Compatible Gasket Silicone 1.5" Tri Clover Compatible Gasket Silicone

1.5" Tri Clover Gasket Silicone
$1.00 x = $20.00
Delete item
1"/1.5" Tri Clover Compatible Clamp 1"/1.5" Tri Clover Compatible Clamp

1"/1.5" Tri Clover Compatible Clamp
$6.00 x = $42.00
Delete item
1"/1.5" Tri Clover Compatible Cap 1"/1.5" Tri Clover Compatible Cap

1"/1.5" Tri Clover Cap
$3.00 x = $6.00
Delete item
1"/1.5" Tri Clover Compatible X 3/4" Hose Barb 1"/1.5" Tri Clover Compatible X 3/4" Hose Barb

1"/1.5" Tri Clover X 3/4" Hose Barb
$13.00 x = $39.00
Delete item
1.5" Tri Clover Compatible Clamp Tee 1.5" Tri Clover Compatible Clamp Tee

1.5" Tri Clover Compatible Clamp Tee
$19.00 x = $19.00
Delete item
Subtotal: $193.00

Jeg har fått det for meg at det er dette som trengs for å få Kona opp og gå.... Er jeg sånn relativt på sporet? Her er en T plug for å lage blow off, 90 grader til dump valve, cap til CIP og topp på T fitting. pluss klemmer og litt ekstra pakninger.

Ellers enn dette ser jeg for meg at man burde kjøpe seg en thermowell og en sådan Stainless - Oxygenation Stone - 1.5" Tri Clamp.

Er jeg da innafor eller er det noen missing links?
 
Bestilt inn skikkelige triclamp pakninger. Bestilt inn 100 extra. Kommer denne uken. Samt får extra fra fabrikken som deles rundt til all
 
Postordrekone!

ybe7esyj.jpg
 
lillegutt og moren, får litt assosiasjoner til R2D2 evt. 2 romsonder anno 1960 :)
 

Vedlegg

  • cones.jpg
    cones.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.471
  • 130l.jpg
    130l.jpg
    1,2 MB · Sett: 1.459
Nå hører jeg den nye Speidelen min pipe ute på kjøkkenet, enten av misunnelse eller fordi jeg må ha i første ladning med humle.
 
Hvordan rengjør dere konene første gangen? Min var i hvertfall ganske skitten, med slaggstoffer fra produksjonen... Med vanlige rengjøringprodukter for bryggerutstyr, eller kraftigere stoffer?

Noen andre enn meg som har vært uheldige med noen små knappenåls store "kratere" rundt de forskjellige sveisene? Ikke mange og store, men nok til at jeg ble litt irritert. Kan det by på problemer med bakterier i disse? Noen måte å utbedre dem på?
 
Må vel også skaffe en trykkmåler/overtrykksventil - dersom man tenker å flytte brygget med CO2, eller ha sekundær gjæring i kona :) Spørsmålet har vel blitt stilt før, men hvor mange PSI trykk tåler de?
 
akarlsen skrev:
Må vel også skaffe en trykkmåler/overtrykksventil - dersom man tenker å flytte brygget med CO₂, eller ha sekundær gjæring i kona :) Spørsmålet har vel blitt stilt før, men hvor mange PSI trykk tåler de?

Husker ikke hvor mye de tåler. Står i tråd. Men les Magne sin tråd ang. Bruk av koniske tanker. Ikke anbefale å tilsette CO2 i konisk.
 
Hm tåler de trykk, så tåler de vel trykk? Er jo ikke så voldsomme krefter vi snakker om. Men takk for omtanken :)
 
Jeg tenkte også å kunne koble på CO2, men ikke mer enn at man får nok til å dytte ut øl når man fater/flasker, uten å bare bruke fallhøyde, og det er jo minimalt som skal til før man får dyttet ut væske, så satser på at det går.

Mener at jeg leste gjennom tråden en gang tidligere på jakt etter det, men at det aldri kom noe konkret svar? Om noen finner det, kan de poste på nytt?
 
Tilbake
Topp