Konkurranser og foodgradeutstyr.

Etter å ha lest rundt på forumet nå i litt over ett år ser jeg at mange bruker mye rart av utstyr i bryggeprosessen jeg aldri ville tatt sjansen på å bruke. Da tenker jeg på loddetinn, pvcslanger, forkrommet krims krams, pumper fra jula osv. Finnes det en uskreven eller skreven regel om at dette øllet ikke havner i konkurranser? 
 
Har tekt samme sak. Bra at du starta ein diskusjon på det.
Det er viktig å tenke gjennom kva materialar ein vel å bruke, ikkje berre med tanke på eiga helse, men også andre som får smake ølet ein lagar.

Sjølv styrer eg unna PVC, messing, blyholdig loddetinn, forkromma deler i t.d messing.

Det som eg anser som sikkert er 304 rustfritt, 316 syrefast (304 er standard i matindustrien), PP, PE, silikonslangar og pakningar som er berekna på matproduksjon. Kopar har eg og brukt, og anser det som safe under vørterproduksjon men ikkje etter at gjæren er tilsatt.

Det erikkje sikkert "min" oppskrift er den rette så kom gjerne med sysnpumkt, men eg teiker stadig på kva som er safe og ikkje for meg sjølv og dei eg serverar.
 
Jeg ville tro at de som sitter i dommerkomiteer rundt om hadde en mening om dette.  Ogsåville det interessant og høre fra de som bruker ikke foodgradeutstyr i bryggingen, men de bryr seg kanskje ikke?
 
Jeg bruker selv kun rustfritt og silikon i bryggeoppsettet,
men øl linjene i kegeratoren er super flex pvc, hva er galt med PVC der?
 
Bernts skrev:
Jeg bruker selv kun rustfritt og silikon i bryggeoppsettet,
men øl linjene i kegeratoren er super flex pvc, hva er galt med PVC der?

Ingenting så vidt eg veit. Eg gløymde heilt ut å kommentere tappelinja. PVC som er merka food-safe anser eg som OK på tappeutstyr og ellers på den kalde sida i brygginga.
 
Jeg kjører også bevisst kun næringsmiddelgodkjente deler, i all hovedsak 304 rustfritt stål. I forbindelse med øldømming (er eksaminert dommer i norbrygg) så tenker jeg stort sett at mengdene blir så små at det skal mye til at det vil ha noen innvirkning for meg.

Ta vare på egen helse og ikke minst familiens, venners og medbryggeres.
 
Det er tross alt ganske små smaksprøver vi drikker. Jeg har aldri bekymret meg for sporstoffer som kan komme fra materialene i bryggeriet, men noen stygge infeksjoner har gjort meg skeptisk et par ganger. Flasker der glasset under korken har vært knust, er det eneste jeg har nekte å smake på.
 
Enig med Gustav. Det er i verste fall små mengder en kort periode det er snakk om. Men for all del, det bør oppfordres til å bruke trygge materialer.
 
Litt på siden av topic, kanskje, men ikke helt. I min lille bygd skal noen ildsjeler arrangere det de hevder skal være Akershusmesterskap i ølbrygging. Det er planlagt lagt opp slik at folk betaler en sum for å slippe inn, deretter skal de kunne smake på brygget som er innlevert, og stemme på sin favoritt. Det er i hvertfall slik jeg har fått beskrevet opplegget. Jeg ble umiddelbart i stuss, servering og salg av alkohol er jo vanligvis temmelig strengt regulert - og det bør det jo være. Her forstår jeg det skal være åpent for alle som rører sammen et brygg i garasjen hjemme. Synes hele opplegget virket litt lettvint. Noen som vet hvilke regler som gjelder?

Får legge til at dette skal foregå som en del av et større arrangement.
 
Litt på siden av topic, kanskje, men ikke helt. I min lille bygd skal noen ildsjeler arrangere det de hevder skal være Akershusmesterskap i ølbrygging. Det er planlagt lagt opp slik at folk betaler en sum for å slippe inn, deretter skal de kunne smake på brygget som er innlevert, og stemme på sin favoritt. Det er i hvertfall slik jeg har fått beskrevet opplegget. Jeg ble umiddelbart i stuss, servering og salg av alkohol er jo vanligvis temmelig strengt regulert - og det bør det jo være. Synes hele opplegget virket litt lettvint. Noen som vet hvilke regler som gjelder?

Får legge til at dette skal foregå som en del av et større arrangement.
Dette er en såpass vrien og stor diskusjon at jeg tror den fortjener en egen tråd.
 
Litt på siden av topic, kanskje, men ikke helt. I min lille bygd skal noen ildsjeler arrangere det de hevder skal være Akershusmesterskap i ølbrygging. Det er planlagt lagt opp slik at folk betaler en sum for å slippe inn, deretter skal de kunne smake på brygget som er innlevert, og stemme på sin favoritt. Det er i hvertfall slik jeg har fått beskrevet opplegget. Jeg ble umiddelbart i stuss, servering og salg av alkohol er jo vanligvis temmelig strengt regulert - og det bør det jo være. Her forstår jeg det skal være åpent for alle som rører sammen et brygg i garasjen hjemme. Synes hele opplegget virket litt lettvint. Noen som vet hvilke regler som gjelder?

Får legge til at dette skal foregå som en del av et større arrangement.

http://norbrygg.no/wp-content/uploa...mmebryggerkonkurranser-i-Norbrygg-2304141.pdf
 
Tilbake
Topp