Kort spørsmål om tapping til fat

ADale

Norbrygg-medlem
Må/Bør jeg lage et CO2 teppe i fatet før jeg tapper over fra gjærtank med hevert? Jeg tror ikke jeg har fått noen problemer uten å gjøre dette. For når man tapper fra en vanlig plastbøtte, så er jo også ølet utstatt for luft.
 
Må/Bør jeg lage et CO2 teppe i fatet før jeg tapper over fra gjærtank med hevert? Jeg tror ikke jeg har fått noen problemer uten å gjøre dette. For når man tapper fra en vanlig plastbøtte, så er jo også ølet utstatt for luft.
Kan være lurt, men det er ikke sånn at Co2 legger seg rett på bunnen selv om det er tyngre enn o2. Det er gjerne en miks i "omløp"
Men og fylle med Co2 og fylle via ølpost, og med Co2 post åpen har gitt meg gode resultater før jeg begynte med mottrykk. Da trykker man ut mens man fyller. Sett på lokket først, og få på ventilene kjapt. Har sett noen som fyller via ølventil også, men ikke prøvd selv, hadde en slange som dekket hullet. Men det virker som en god idé.
 
Du kan kjøpe 10mm ball lock fra Brewtools, den tipper jeg passer på hevert slangen din. Eventuelt bare installere kran på bøtta di så slipper du risiko med falskluft fra heverten.
 
Må/Bør jeg lage et CO2 teppe i fatet før jeg tapper over fra gjærtank med hevert? Jeg tror ikke jeg har fått noen problemer uten å gjøre dette. For når man tapper fra en vanlig plastbøtte, så er jo også ølet utstatt for luft.
Nei, det har ingenting for seg. Når du bruker hevert regner jeg med at du åpner gjeærtanken. Da blir ølet utsatt for O2 uansett. Men det tåler det helt sikkert.

Etter at du har fyllt opp fatet, bytter du ut luften i toppen av fatet med CO2. Det gjør du med å koble til CO2 og tea noen ganger i ventilen på fatet. Dersom fatet er helt fullt, pleier jeg å dra 4-5 ganger a et sekund eller så.

Det er særlig hunlerike øl hvor oksydasjon kan bli et merkbart problem før du er ferdig med å drikke det. Først og fremst ved at humle-aroma taper seg fort.
 
Du kan kjøpe 10mm ball lock fra Brewtools, den tipper jeg passer på hevert slangen din. Eventuelt bare installere kran på bøtta di så slipper du risiko med falskluft fra heverten.
Problemet mitt er at jeg noen ganger bruker en GF fermenter. Bra temperatur kontroll, men tungvint å vanskelig å tappe fra. Noen tips der? Må bruke hevert,for jeg gidder jo ikke løfte den + 25 kg øl høyt opp på en stol for å kunne tappe på bånn.men kanskje hevert med den ventilen vil føre til mindre bobler og falsk luft?
 
Problemet mitt er at jeg noen ganger bruker en GF fermenter. Bra temperatur kontroll, men tungvint å vanskelig å tappe fra. Noen tips der? Må bruke hevert,for jeg gidder jo ikke løfte den + 25 kg øl høyt opp på en stol for å kunne tappe på bånn.men kanskje hevert med den ventilen vil føre til mindre bobler og falsk luft?
Altså.. den tåler trykk den da for å overføre øl til purget fat.
 
Ja, hvordan får jeg til det da? Har Fermzilla utstyr og bruker det. Har GF også utstyr for det?
 
Ja, hvordan får jeg til det da? Har Fermzilla utstyr og bruker det. Har GF også utstyr for det?
Ja, bare å google. Den tåler 2 psi og det er nok til å dytte ølet over til et fat. Jeg håper hvertfall som faen på at 2 psi holder til overføring her jeg sitter som 1 bbl jomfru i kveld.
 
Sist redigert:
Problemet mitt er at jeg noen ganger bruker en GF fermenter. Bra temperatur kontroll, men tungvint å vanskelig å tappe fra. Noen tips der? Må bruke hevert,for jeg gidder jo ikke løfte den + 25 kg øl høyt opp på en stol for å kunne tappe på bånn.men kanskje hevert med den ventilen vil føre til mindre bobler og falsk luft?
Sett den oppå noe før du fyller den.
 
Ja, bare å google. Den tåler 2 psi og det er nok til å dytte ølet over til et fat. Jeg håper hvertfall som faen på at 2 psi holder til overføring her jeg sitter som 1 bbl jomfru i kveld.
2 psi er ca 0,135 bar, og teoretisk skal du kunne løfte en vannsøyle 1,35m opp med dette trykket. Men.... dette høres risky ut, hvordan tenker du å ha kontroll på 0,1 bar nivå? da er du på "labb"regulator med store manometer med 0-1 bar oppløsning osv. Våre Co2 regulatorer er altfor grove til dette. Det er også friksjon/motstand i slanger, koblinger osv. Så flow blir minimal. Stor fare for å blåse lokket av gjæringsdunken her.
 
2 psi er ca 0,135 bar, og teoretisk skal du kunne løfte en vannsøyle 1,35m opp med dette trykket. Men.... dette høres risky ut, hvordan tenker du å ha kontroll på 0,1 bar nivå? da er du på "labb"regulator med store manometer med 0-1 bar oppløsning osv. Våre Co2 regulatorer er altfor grove til dette. Det er også friksjon/motstand i slanger, koblinger osv. Så flow blir minimal. Stor fare for å blåse lokket av gjæringsdunken her.
Jeg har ført over fra Polsinelli tank med trykk, det lekker bare ut pakninga hvis det blir for mye. Skru bare trykket helt av før man kobler i, så ser man jo fort om det går øl i slangen. Spiller ingen rolle om fatet fylles på 2 minutt, 20 minutt eller 2 timer for min del, det står jo bare og gjør sitt det.
 
Jeg vet ikke om det egentlig hjelper, men jeg bruker ofte litt askorbonsyre når jeg håndterer øl. Det er en "rask" antioksidant, som skal redusere påvirkning fra oksygen som skjer på minutter. Min forståelse er at det skal redusere risikoen for oksidering når du flasker og fater.

Virker det? Tror det, men skal ikke være skråsikker. Rimelig sikker på at det ikke skader, i hvert fall.
 
Ja, synes likevel denne er utrolig kronglete å bruke med tapping der. Taket på badet mitt er dessuten ikke høyt nok til å komme opp i arbeidshøyde.
Mine står på en benk. Jeg vet ikke høyden, men det er lavere enn en kjøkkenbenk og høyere enn et fat og omstikkingskar. Jeg pumper direkte fra GF kompakt brygget til tankene. Motstrøms kjøleren sitter litt høyt, men bortsett fra det, så går det greit. Tapper med selvfall fra tank eller omstikkingskar.
 
ja, mitt problem har vel egentlig mest med at jeg ikke har så mye plass på et lite bad. Gjæringsbøta kan stå på vasken min, men det går ikke med denne. Så kommer til å kjøpe det settet til GF.
 
Ok,hvor kjøpte du det?
Jeg kjøpte mitt i Sverige, der det selges som konserveringsmiddel for syltetøy. Et annet navn på askorbinsyre er C-vitamin, og det var noen særnorske regler om at vitaminer måtte produseres og godkjennes som legemidler, og ikke kosttilskudd som i Sverige. Disse reglene gjorde det lenge bortimot umulig å få tak i askorbinsyre som noe annet enn dyre tabletter her til lands.

Nå er det endre, og askorbinsyre kan selges på lik linje med annet kosttilskudd og konserveringsmiddel. Både Ølbrygging og Brewshop har askorbinsyre i poser på 100 gram, men jeg har enda ikke sett det i vanlige dagligvarebutikker.
 
Jeg kjøpte mitt i Sverige, der det selges som konserveringsmiddel for syltetøy. Et annet navn på askorbinsyre er C-vitamin, og det var noen særnorske regler om at vitaminer måtte produseres og godkjennes som legemidler, og ikke kosttilskudd som i Sverige. Disse reglene gjorde det lenge bortimot umulig å få tak i askorbinsyre som noe annet enn dyre tabletter her til lands.

Nå er det endre, og askorbinsyre kan selges på lik linje med annet kosttilskudd og konserveringsmiddel. Både Ølbrygging og Brewshop har askorbinsyre i poser på 100 gram, men jeg har enda ikke sett det i vanlige dagligvarebutikker.
Jeg bruker også askorbinsyre som jeg antagelig kjøpte på brygg selv. Jeg bruker det hovedsaklig på hunlerike øl. Når jeg tvangskarbonerer med CO2 bruker jeg også litt gjærsopp for å sikre at det ikke skjer mer på flaska/fatet.
 
Tilbake
Topp