Kraftig bunnfall etter én time i gjæringskaret

Jeg bruker motstrømskjøler og jeg tapper ut av denne og ned i gjæringskaret gjennom en veldig finmasket, dobbel duk. Likevel har jeg alltid 4-5 cm med bunnfall i gjæringskaret allerede en time eller to etter pitching. Er dette cold break eller er det overgjæren som bare tar en tur nedom for å sjekke på om det kommer til å bli ålreit å bo der nede når jobben er gjort?

Vedlegg

• JPS_9412-W.jpg
    JPS_9412-W.jpg
    211,1 KB · Sett: 150
  • JPS_9413-W.jpg
    JPS_9413-W.jpg
    169,8 KB · Sett: 145
ImageUploadedByTapatalk1410124402.517986.jpg

Synet nå noen timer senere bekrefter teorien. Her er gjengen på vei opp igjen.

Forøvrig den korteste lag time-en jeg har opplevd noen gang. Pitcha for fire timer siden og det bobler godt i låsen allerede.

hvis det der er gjær etter en til to timer etter pitcheng så er det den mest seriøse overpitchinga jeg noen gang har sett. Ca en liter tjukk slurry. Tipper det er cold break.

Kan være jeg overpitcha litt. Ca 2 dl tjukk slurry av US-05 som jeg høsta forrige søndag og satt 1L starter på. Ville bare være trygg på at den var fit for fight.

En annen ting. Hvor har du kjøpt det termometeret du bruker for å måle vørteren ut fra motstrømskjøleren?

Termometeret er kjøpt på Bauhaus på Island. Det har en slags hylse rundt føleren med 1/2" gjenger, så jeg monterte det i ett 1/2" T-ledd med 1/2" til 10mm klemringkobling i midtporten. Jeg tar ut selve termometeret og skrur av og koker hele juletreet før hvert bruk.

Det er nok trub og ikkje gjær.

Du ser det samme om du ventar ein time eller to med å pitche. Spesielt om du brukar klarningsmiddel som Protafloc i kokingen.

At det stig opp etter ei stund kan vere pga co2-produksjon har starta.

Kan være jeg overpitcha litt. Ca 2 dl tjukk slurry av US-05 som jeg høsta forrige søndag og satt 1L starter på. Ville bare være trygg på at den var fit for fight.

Jeg skrev det med overpitching mest for spøk. Hvis dette hadde vært gjær etter en til timer etter pitching måtte vi ha snakket om minst en liter med wlp 002 eller 007 pitchet på en vørter med en temperatur på under 16 grader. Det ville kanskje ha sett slik ut. Gjær er det ikke.

mvh
Bårdd

Jeg skrev det med overpitching mest for spøk. Hvis dette hadde vært gjær etter en til timer etter pitching måtte vi ha snakket om minst en liter med wlp 002 eller 007 pitchet på en vørter med en temperatur på under 16 grader. Det ville kanskje ha sett slik ut. Gjær er det ikke.

mvh
Bårdd
Hvordan forklarer du da at denne massen stiger oppover? At litt av det er cold break er naturlig, men ikke alt etter min mening.

Det er nok trub og ikkje gjær.

Du ser det samme om du ventar ein time eller to med å pitche. Spesielt om du brukar klarningsmiddel som Protafloc i kokingen.

At det stig opp etter ei stund kan vere pga co2-produksjon har starta.
Trub har jeg ikke, hvertfall ikke humle. Jeg filtrerer veldig nøye. Men det er nok en blanding av gjær og cold break.

Trub, som i varm- og kaldtrub. Du har det nok, som alle andre, i større eller mindre grad.
Har du god utfelling, som det ser ut som på bildene, er ikkje ein liter eller to så mykje i eit slikt spann.

Tilbake
Topp