Kraftig gjæring, gjærlokk på toppen

Dette er vel kanskje et luksusproblem - men etter 6 dager med primærgjæring har jeg nå ganske solid gjærlokk OPPÅ ølet. Wyeast 1318 lever altså virkelig opp til sin klassifisering som overgjær. Kan det lønne seg å røre dette lokket forsiktig ut i ølet, eller vil den siste utgjæringen gå raskest hvis jeg lar det være som det er ?

Ølet er i tillegg omtrent like klart som kaffe latte, så jeg tenkte etterhvert å tappe det over på en annen dunk for klarning. Er det vanlig at man får gjæret ut mange gravity points i sekundærgjæringen, eller er dette noe som først og fremst gjøres for klarning og modning?
 
Det er ikke nødvendig å røre lokket ned i ølet igjen. Det vil være mer enn nok aktiv gjær i ølet, noe du allerede har lagt merke til da ølet ser ut som kaffe med melk. :)
 
La ølet stå urørt i 14 dager i primærdunken. Sannsynligvis er det relativt klart da. Ingen vits å stikke om til sekundærkar for noe annet enn for å blande inn priming. Tapp det rett på fat/flasker.

1318 er en fin gjær. Den er gølimrende å brukt om man skal topp-høste gjær til videre bruk.
 
Tilbake
Topp