Kran med flowcontroll

Hei,

Har noen 650ss kraner med flowcontroll, og må ærlig innrømme at jo mer jeg bruker de jo mindre skjønner jeg poenget med flowcontrollen hehe.

I hvilke tilfeller er det egentlig man får brukt for flowcontrollen? hvis jeg stenger det minste ned på flowen, så er det eneste jeg oppnår 100% skum, eneste måten jeg klarer å få ut noe som helst øl er å ha den pip åpent.

Er det jeg som gjør noe galt, eller ikke har skjønt bruken til flowcontrollen?
 
Poenget med flow control er å høyere motstand når du tapper fra fat med høyt trykk (mye kullsyre) enn når du tapper med fat med lavt trykk (lite kullsyre). Du bør balansere tappelinjen sånn at du har passe tappehastighet med det laveste trykketet som er aktuelt og flow control'en helt åpen. Da kan du regulere ned flow når du har høyere trykk. Men så lenge du ikke har det travelt når du tapper fra fat med lite trykk, har du ikke så mye bruk for den. Ulempen med i alle fall noen utførelser av flow control, er at de skaper turbulens i ølet, noe som kan gi mer skum. Vet ikke om det gjelder kranene du bruker.
 
Nå har jeg kun erfaring med Perlic 650SS, så usikker på om de skaper mer turbulens i ølet enn andre. Men får faktisk mer skum hvis jeg lukker den halv enn om jeg kjører den på full guffe, er jo det siste jeg trodde i teorien skulle bli minst skum av. Faktisk ble halvlitern 0,4 dl skum og 1 dl øl med halv, mens med full var det 3 cm ca topp.

Men skal sies at jeg hadde litt omdekorering i kegoratoren et par timer før, så mulig ølet ikke hadde roet seg helt ned enda i utgangspunktet, så skal ta en ny test jeg om et par dager hvor jeg er helt sikker på at det er rolig og fint før jeg begynner :)
 
Tilbake
Topp