Kran uten gjenger, hvordan koble til kjøler

Vi har fått installert nytt kjøkken, og dermed også kran. Den har ikke den tradisjonelle tuten som lar seg skru av og da eksponere gjengene, slik at spiralkjøleren kan kobles til, men heller noen tagger på innsiden. Ser litt ut som om man trenger en spesialnøkkel for å skru ut filteret. Er det noen som har peiling på dette, og om det da er vanlig innvendig gjenging? Eller tips om hvordan å forbigå problemet?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    110,4 KB · Sett: 175
Vi har fått installert nytt kjøkken, og dermed også kran. Den har ikke den tradisjonelle tuten som lar seg skru av og da eksponere gjengene, slik at spiralkjøleren kan kobles til, men heller noen tagger på innsiden. Ser litt ut som om man trenger en spesialnøkkel for å skru ut filteret. Er det noen som har peiling på dette, og om det da er vanlig innvendig gjenging? Eller tips om hvordan å forbigå problemet?

Jeg har samme kran. Jeg løste det ved å kjøpe noen meter ekstra med hageslange og heller bruke dusjen som kilde til kjølevann :D

Sist redigert:
Har sett disse koblingene på OBS bygg.
http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/kopling-taptite-307971/

Eg har den type kran på badet. Går fint å skru rista ut. Eg brukte eit flatt skrujarn som eg haldt ned i eit av hakka og dytta rundt. Det er innvendig gjenging, men veit ikkje dimensjonen.

Jeg har samme kran. Jeg løste det ved å kjøpe noen meter ekstra med hageslange og heller bruke dusjen som kilde til kjølevann :D
Hehe, den var ikke så dum ;-)
Bilde er jo fint men har kranen eit namn/modell?

Kranen er fra IKEA, type Ringskär.
Eg har den type kran på badet. Går fint å skru rista ut. Eg brukte eit flatt skrujarn som eg haldt ned i eit av hakka og dytta rundt. Det er innvendig gjenging, men veit ikkje dimensjonen.

At jeg ikke tenkte på å prøve med skrujern :oops: Da kom gjengingen fram ja. Viser seg at omkretsene r noe smalere enn den jeg hadde før. Må se om jeg kan finne en smalere kobling. Tenker at det hadde jo vært klassisk IKEA om de bruker en dimmensjon ingen andre bruker..
Jeg brukte kranen til oppvaskmaskinen på kjøkkenet til hageslange. Med en slik kobling: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14011/
Jeg klarer ikke helt å bli klok på hvordan den skal kobles til, mtp dimmensjoner den passer til etc. Vet du? Sto så lite informasjon om den på siden.

Har sett på disse, men dessverre er diameteren på kranen for stor.

Jeg har tenkt på å bare tre en slange over krana og skru igjen med en slangeklemme, men er redd for at det ikke blir toight nok til å holde tett når trykket bygges opp.

Noen som vet av en rørleggerbutikk i/nær Bergen sentrum som selger overganger etc., og ikke bare utfører jobber? Prøvde meg på Rørlegger Bergen på Danmarksplass for en tid tilbake. De oppgav å kun være delvis bemannet grunnet flytting, men da jeg kom dit var det helt stengt og ingen å få tak i på hverken kontoret deres eller noen av de oppgitt telefonnumrene.

Jeg klarer ikke helt å bli klok på hvordan den skal kobles til, mtp dimmensjoner den passer til etc. Vet du? Sto så lite informasjon om den på siden.

He, jeg lurte selv første gangen jeg så den.

Du trer enden av kranen inn i hullet på siden av tilkoblingen. Det er en stor pakning som klemmes på enden av kranen. "Rattet" på toppen brukes for å stramme pakningen intil enden av kranen. Dog, når jeg ser på bilde av kranen din igjen er jeg ikke sikker på at den vil fungere siden stykket etter bøyen ser ganske lang ut. Det fungerer veldig smidig på "vanlige" kjøkkenkraner. Monteringen er gjort på 5 sek og du slipper å demontere noe på kranen.

Noen som vet av en rørleggerbutikk i/nær Bergen sentrum som selger overganger etc., og ikke bare utfører jobber? Prøvde meg på Rørlegger Bergen på Danmarksplass for en tid tilbake. De oppgav å kun være delvis bemannet grunnet flytting, men da jeg kom dit var det helt stengt og ingen å få tak i på hverken kontoret deres eller noen av de oppgitt telefonnumrene.

Det er vel stort sett rørleggjarar som har slike butikkar idag (vel - utanom Biltema då). Du finn neppe slike butikkar i sentrum - dei fleste som driv som rørleggjarar er jo avhengig av å ha ein bil å kjøra rundt i og det er etter kvart relativt bannlyst å ha slik styggedom i sentrum (men paradoksalt nok er det heilt greit å la 100.000 bilar dagleg kjøra gjennom spaghettikrysset som ligg i sentrum - rart dei ikkje like godt la dette krysset på fisketorget når dei først planla dette... ).

Om du set deg på bybanen og tar turen til Lagunen finn du ein rørleggjarbutikk der - dei har no iallefall mykje baderomsgreier men om dei har så mykje overgangar - det veit eg ikkje.

Så kan det vel også henda at du kan finna noko på Laksevågsida om du vil spasera deg ein tur over Nygårdshøyden og Puddefjordsbroen - det er vel eit selskap som heiter Oras som heldt til der såvidt eg har sett - men kva dei har og om dei har butikk - vel - det veit eg ikkje.

Hehe, den var ikke så dum ;-)

Kranen er fra IKEA, type Ringskär.

Eg vil tru det enten er M22, M24 eller M26 gjenger på innsida her om det ikkje er heilt hinsides standard. Då ville eg ha forsøkt å begynna med desse frå f.eks. Biltema:

87220 (m24) (som kan koblast direkte på ein 1/2" gardena slangekobling (om det er plass))
87223 (M22) (som kan koblast på ein 1/2" nippel og så på gardena slangekobling)
87224 (M26) (som kan koblast på ein 1/2" nippel og så på gardena slangekobling)

Rørleggjarar vil ha tilsvarande.

I Fabrikkgaten ligger en forretning som selger det meste av rørdeler. Husker ikke navnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp