krane i sterkrens - for lenge?

Jeg hadde en slik krane liggende i sterkrens for en uke og det er slimaktig hvit i det innerste... kan plasten løses opp??

Vedlegg

• 4033.jpg
    4033.jpg
    26,8 KB · Sett: 397
Huub skrev:
Jeg hadde en slik krane liggende i sterkrens for en uke og det er slimaktig hvit i det innerste... kan plasten løses opp??
jeg har flere sånne som har råtnet opp på en eller annen merkelig måte, så jeg tror nok ikke den plast typen er den mest solide nei...
vanlige silikonslanger også blir missfarget og mister konsistensen etter en tid i rensevæske.

Jeg synes jeg stadig finner plast som ikke tåler sterkrens, det siste jeg har lurt på er John Guest koblinger

gustavf skrev:
Demontering og en runde i oppvaskmaskin, etterfulgt av noen minutter i kokende vann.

så disse tåler kokende vann? så bra. Har ikke prøvd fordi jeg har vært uheldig med plast og koking flere ganger.

EDIT jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??

jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??

Har motsatt problem?  De to hvite delene går fra hverandre med å brekke og dra samtidig (det er ganske tungt).  Ikke bli forferdet over hva du finner inni - det ble jeg!

Trygve skrev:
EDIT jeg får demontert det røde fra det hvite men ikke de to hvite deler fra hverandre.. får det ikke til. Triks??

Har motsatt problem?  De to hvite delene går fra hverandre med å brekke og dra samtidig (det er ganske tungt).  Ikke bli forferdet over hva du finner inni - det ble jeg!

Viktig å demontere før koking. Jeg tok en litt vel lett variant og kokte 3 komplette kraner 15 minutter. Alle ble løse i flensen og lakk  :cheeky: Redningen ble å dra de fra hverandre og sause de godt inn i matvaregodkjent fett.

Er det ikke bare et tidsspørsmål når en får en infeksjon pga slike kraner? Jeg vil helst bruke noe som er bra og lett å rengjøre.

Huub skrev:
Er det ikke bare et tidsspørsmål når en får en infeksjon pga slike kraner? Jeg vil helst bruke noe som er bra og lett å rengjøre.
enig med deg der Huub.
Jeg også driver å leter etter et bedre alternativ. Skal gi beskjed om jeg snubler inni noe :)

Kjære Speidelbryggere. Er denne type kranen en bedre løsning? Kanskje er jeg nødt til å skifte fra europrisdunk til speidelbutte?

Vedlegg

• 4015bb.jpg
    4015bb.jpg
    1,9 KB · Sett: 221
I et annet emnet skriver Oddvar: ...Et vilt år med villgjær pga. kraner i gjæringsspannet, nå er det slutt på kompliserte kraner som er vanskelig å rengjøre (demontere), slutt på å stole på fosforsyre (mere klorin i bryggingen) slutt på å være egen ...

Så jeg håper Oddvar, at du kan forklare her hva du har gjort.

EDIT: Ser nå først at det etterlyses alternativer til kraner, her er mitt, garantert ferrest deler, pakning trenges ikke i plastspann.

Slangenippel (denne har jeg dreid av RF stål men det finnes sikker ferdilaget, John Guest ?
Jeg trodde set skulle bli mer snasent (snasent = penere på Norsk :) ,)med en krane, men det betyr også mer deler å demont/rengjøre.

EDIT:  Litt stresset, skal ut og handle fyrverkeri :)
Slangen må selfølgelig plugges eller klemmes tett, litt styr med dette, men, det har aldri blitt ifisert :)

Vedlegg

• slangenippel.jpg
    slangenippel.jpg
    283,1 KB · Sett: 176
Fyrverkeri, det slepp jeg fordi vi skal få storm her i kveld.

Er dette meskekar, gjæringskaret eller omstikkingsspann? Hvordan regulerer du strømhastighet? Hva har du på slangeenden?

Huub skrev:
Fyrverkeri, det slepp jeg fordi vi skal få storm her i kveld.

Storm stopper ikke meg :)  Jeg er ute ved kysten så temperaturen er ganske fin.

Huub skrev:
Er dette meskekar, gjæringskaret eller omstikkingsspann? Hvordan regulerer du strømhastighet? Hva har du på slangeenden?

Det er gjæringskar, bruker ikke stikke om.
Proppen i enden av slangen er en plugg jeg har dreid av en rustfri bolt.
Design kan diskuteres men det ern nå et system hvor det ikke er plass til infeksjoner og hevert er unødvendig.

Heretter ville jeg ha tappingen mye høyere og heller tilte spannet for å ikke tappe trub i starten.

Jeg lukter også på BetterBotle http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198&products_id=1924

neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Hvis du først skal ha en så liten flaske, har du sett på disse? http://www.aqua-service.no/product.cfm?path=47,48&id=41 Koster vel typisk en hundrelapp ellernoe for å pante ut en slik flaske, ca 19 liter imot betterbottle's 23 liter..

Jeg vet ikke/har ikke funnet noe sted å pante de ut.

Det er så at dette er smått, men de er lette å bære når de er fulle, de er gjenomsiktig, lette å sette bor, lette ......

Har selv tenkt å forsøke å pante ut et par slike for å kunne bruke til minibatcher for testing, må bare finne minste praktiske volum for speidelen først..

Tilbake
Topp