Krankobling til kjølespiral

Hei.
Jeg har laget meg en spiralkjøler av 12 mm kobberrør med inn- og uttaksslanger av pvc og koblingsklemringer. Nå sliter jeg med å finne en krankobling som passer til min kjøkkenkran. Har vært på både Biltema og Clas Olsson, men der har de bare 1/2' koblinger. Disse blir for små og 3/4' blir for store. Diameter på krana er 22 mm. Har lett på forumet, men ikke fått noe svar på hvor jeg kan få tak i noe lignende som dette http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/ i 22 mm. Noen som har konkrete tips? Bor i Oslo.

Jeg kjøpte mitt på Rune's på Kjelsås. Gardenakobling, som ligner den du har der, med en omformer fra innvendige gjenger til utvendige gjenger. De hadde det jeg trengte der. Skru av tuppen på krana, og ta med til butikken, så er det lett å være sikker.

Sikkert mange andre som fører de samme koblingene, men det var iallefall der jeg kjøpte mitt :)

På CO har de en overgang til de du linket til...
Henger sammen med de blå aluminiumskoblingene. Heter vel adapter til innekran tror jeg.
Kjøpte min sammen med hurtigkoblingen i en pakke for ca 50,-

Har også kjøpt en av mine på Clas Ohlson.
Du får også overganger på vanlige rørleggerforretninger.
Ta et mål av filteret som står på kranen, eller ta dette med, om du ønsker å være sikker på å treffe dimensjonen.

Er det noen som kan gi meg en link eller produktkode til denne adapteren? Leter meg grønt ihjel uten å finne dette. Har en standard oras kran og trenger adapter med utvendig gjenger

Anders_1979 skrev:
Er det noen som kan gi meg en link eller produktkode til denne adapteren? Leter meg grønt ihjel uten å finne dette. Har en standard oras kran og trenger adapter med utvendig gjenger

Forklaringene på nettsidene dere er så dårlige jeg ikke tør beskrive hvilken, men du bør få hjelp på butikken.
Et kjennetegn er at gjengene er mye finere (tettere) enn på utekraner.

magne1972 skrev:
Slik ser den ut  :)

Ja jeg vet at den ser slik ut, men finner seriøst ingen produkter av det på CO eller Biltema. Var på CO i helgen og han skjønte ikke hva jeg snakket om engang og jeg er ikke så dårlig til å forklare. Gikk inn på Gardena sine sider for å sjekke denne adapteren, men i følge de så er det kun 2 forhandlere i hele norge som selger det og de ligger ikke nærme der jeg bor for å si det sånn.

Jernia på Storosenteret (siden du bur i Oslo). Eg kjøpte samme type overgang som blir brukt på utehageslange og det passet perfekt til uttaket til dussjen på badet, Mener å huske at dei også hadde overganger som gjekk å bruke på kjøkkenkraner (dog ikkje min siden den er litt "spesiell"). Så eg slo meg til ro med å ha 10 meter med hageslange som går fra badet til kjøkkenet.

Frister meg til å slenge litt inn eit spørsmål i litt samme gate, som TS har eg også ein spiral på 12ø, men ved unntak av bensinslanger til 100lappen pr meter fant eg ingen slanger med den diameteren. Så eg gjekk for vanlig hagelsange på 13ø. Festet med slangeklemme og litt hjemmemekking med ett reperasjonssett for luftmadrasser så ble det nesten tett, men der er fortsatt litt lekasje. Trur dere at det vil hjelpe å ha på litt silikon på kjølespiralen forså å feste slangen over?

Her er eit knippe overgangar som Biltema har.  

Om du treng bruka f.eks. 87223 - så brukar du ein 1/2" -  1/2" nippel (87978) i tillegg for å kobla til ein 1/2" gardenadings (14035) og så koblar du ein 14014 til slangen - den har hutigkobling mot 14035.

Om du brukar 87221 (eller 87720) så slepp du nippelen og går rett på 14035 - 14014

Kranar vi har på kjøkken har ofte eit brusehovud/sil som kan takast av og der er gjengene som oftast M22 eller M24.   Dei kan vera både innvendige og utvendige.    I kjellar/vaskerom (der vi har vaskemaskin og slikt) kan det ofte vera same gjenger som vi brukar på rørdelar (BSP og desse gjengene er mykje meir kraftige) (sjå 88978) .    

Clas Ohlsson versus Biltema:

24-2023    <>   14035       Hurtigkobling for tilkobling til 1/2" eller 3/4" rørgjenger
24-755     <>    14014       Hurtigkobling for slange
30-9491   <>     87978      1/2" overgangsnippel

Clas Ohlsson har også eit par løysingar som kombinerar tilkobling til krane + hurtigkobling som kostar lite (19 kr)
31-1047  med innvendige gjenger  - står ingenting på nettstaden om det er M22 eller M24
31-1048  med utvendige gjenger   - står ingenting på nettstaden om det er M22 eller M24

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft slangekoblinger/Pr311047000 og nederst på sida finn du desse to.

Når det gjeld overgangar frå M22/M24 til rørkobling har eg ikkje greid å lokalisera slikt på CO sine nettsider…

Gardena har også eit sett med ein adapter som passar til mange kranar - dei kranane som har M22 innvendige gjenger eller M24 utvendige gjenger:
http://www.gardena.com/no/water-man...s/adapter-til-innendors-kraner/901-16-02-01/  
evt. http://support.gardena.no/PrintCreator/PC1PageProductSheet/ga/440219/GTNO2012-440219.pdf  
Dette settet verkar å vera litt smart sidan ein vel slepp å skru av/på M22/M24 delen kvar gong - ein festar berre adapteret som vel også er eit brusehovud? og så er det hurtig å festa hurtigkobling kvar gong ein skal bruka det - det sparar iallefall dei små gjengene ein del.

Vedlegg

• overg-22-24.jpg
    overg-22-24.jpg
    127,8 KB · Sett: 539
  • r15.jpg
    r15.jpg
    30,1 KB · Sett: 473
  • hage1.jpg
    hage1.jpg
    38,7 KB · Sett: 466
  • hage2.jpg
    hage2.jpg
    37,2 KB · Sett: 477
Anders_1979 skrev:
Takk for svar. Ser at den jeg trenger er 87978 fra Biltema som ligger rett nedi gata der jeg jobber  :)
Tviler på at den passer på krana di, det er bare en skjøt med 1/2" gjenge på begge sider....

Dahlberg skrev:
Kanskje denne funker fra CO.

40-6909 Krankobling f/ innendørskran innv.

Nei den har jeg allerede kjøpt. Jeg drar ned å kjøper alt av hva de har av dette så får vi se hva som passe tilslutt  :bank2:

Anders_1979 skrev:
Hvilken butikk var det igjen? Søker med dette artikkenr. på både CO og Biltema men får den ikke opp.

Anders_1979: om du har ein standard Oras kjøkkenkrane så er det M22 gjenger som gjeld… Sjå min post ovanfor.  Og du får det du treng på Biltema om dei ikkje er tom.

katla skrev:
Anders_1979 skrev:
Hvilken butikk var det igjen? Søker med dette artikkenr. på både CO og Biltema men får den ikke opp.

Anders_1979: om du har ein standard Oras kjøkkenkrane så er det M22 gjenger som gjeld… Sjå min post ovanfor.  Og du får det du treng på Biltema om dei ikkje er tom.

Ok skal høre med de, takk for svar alle sammen

Tilbake
Topp