kreative løsninger til kontroll av gjæringstemperatur?

Jeg bor i leielighet, og derfor er dette med kontroll av gjæringstemperatur litt vanskelig. Akkurat nå har jeg gjæringskarene på badet, og regulerer temperaturen der inne for å ca matche den øltypen jeg lager, men det tar ikke i betraktning varmeprouksjonen i karene. Det ideelle ville vært å skaffe kjøleskap, men jeg har ikke noe sted å ha dette. I boden er det ikke strøm, og et stort hvitt kjøleskap tar seg ikke ut i stua.
Har noen av dere noe erfaring med å forklé et kjøleskap som stuemøbel? Vinkjøleskap går ikke lavt nok i temp til pils, og hvertfall ikke til cold crash, så derfor er dette ikke aktuelt...

Jeg har også tenkt på å bruke en akvariumskjøler/varmer, men å ha en kobberkveil (liten dyppkjøler) i gjæringskaret er visst ikke heldig?

Hvor mange 30L europris-gjæringskar går inn i et full-størrelse kjøleskap? 2 eller 3?

Har dere noen andre lure løsninger, vil jeg gjerne høre! Jeg vil helst ha både kjøling og varming, da jeg lager øl også på sommeren, og kan ha store variasjoner fra natt til dag.

Stilig.

Hva med å ta en gammel kiste, type sjørøver, og kle den innvendig med trykkfast isolasjon? du kan montere inn kjølevifte og temperaturkontroll! Hm, dette er noe jeg skal vurdere sjøl...

Petter F skrev:
Stilig.

Hva med å ta en gammel kiste, type sjørøver, og kle den innvendig med trykkfast isolasjon? du kan montere inn kjølevifte og temperaturkontroll! Hm, dette er noe jeg skal vurdere sjøl...

Hvis man skal ha kiste er det jo morsommere med en kiste man putter nylig levende personer I.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Men fra spøk til Halvor.

Hvis du har plass ved kjøkkenet så kunne du kanskje laget et lite skap med plass til en dunk inni, og som fungerer som et trancherbord eller noe på toppen. Splitte kaltvannsforsyninga og heller ha en kobberkveil på utsiden av gjæringsdunken.  Pimper du det litt til kan du sette på en elektrisk styrt ventil på vannforsyningen som blir trigget av noe.

Miguel skrev:
Men fra spøk til Halvor.

Hvis du har plass ved kjøkkenet så kunne du kanskje laget et lite skap med plass til en dunk inni, og som fungerer som et trancherbord eller noe på toppen. Splitte kaltvannsforsyninga og heller ha en kobberkveil på utsiden av gjæringsdunken.  Pimper du det litt til kan du sette på en elektrisk styrt ventil på vannforsyningen som blir trigget av noe.

Det er nesten det jeg har. Jeg pumper kalt vann fra et reservoar (corneliusfat) som står i kjøleskapet til en isolert Hopsterboks med 3 kammer hvor hvert kammer har sin egen motorisert ventil, varmeveksler og vifte :)

Hmm, jeg trodde jeg svarte på denne i går kveld? Jaja...

Takk for gode forslag! Det som tiltaler mest er en kiste, da den kan romme 2 gjæringskar, og kan sittes på når jeg har mye besøk!

Men hvordan bygger jeg kompressorkjøling inn i en trekiste?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Først bør du isolere, og prøve å få det tett.

Ser for meg at en kompressor vil bråke litt, hva med en slik kjøler som brukes i "lydløse og vibrasjonsfrie" vinskap? Eller plukke fra hverandre lokket på en kjølebag (fra biltema f.eks.) som går på 12v, den har jo bare en vifte du sikkert lett kan lage lydfelle rundt?

Ja, kompressor bråker, men er ganske effektivt. Peltier er ganske lite effektivt, og krever vifter som etter min smak er mer plagsomt pr dB enn kompressor-during. Kan kanskje vha store vifter få turtallet ganske langt ned, men i noen vinkjøleskap til stuebruk er støyen omtrent like plagsom som et helt vanlig kjøleskap, etter min mening.

Hva slags teknologi brukes iminibaren på hotellrom? (sikkert det samme som i de vibrasjonsfrie vinskapene...) De er jo helt lydløse. Etter det jeg har hørt er de ikke like effektive som kompressor, men kanskje bedre enn peltier?? Jeg er på et hotellrom nå, og ser at i kjøleskapet står det "refrigerant: NH3", om det skulle gi noen pekepinn...

får man plass til 3 europris-gjæringskar i et kjøleskap?

Jeg fyller gjerne 2 av gangen, men det kan bli 3 eller 4 hvis jeg gjør parti gyle...

Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Men fra spøk til Halvor.

Det er nesten det jeg har. Jeg pumper kalt vann fra et reservoar (Corneliusfat) som står i kjøleskapet til en isolert Hopsterboks med 3 kammer hvor hvert kammer har sin egen motorisert ventil, varmeveksler og vifte :)

nice  ;D
Da me på fagspråket kaller chillwater anlegg  ::)

Tilbake
Topp