Krydder

Heisann,

Tenkte lage en juleale som det stod oppskrift på i boka "Håndbok i ølbrygging". Det er oppskriften "Den blinde hønes juleale" som skal til pers.

Uansett lurer jeg på hvordan man gjør det med krydderet? Står at man koker en tea av kryddrene i ett par desiliter vann og tilsettes etter smak. Bør ikke kokes mer enn ett kvarter for å unngå bittersmaker.
Hvordan gjøres dette i praksis? Koker man opp vann og har i krydder, for så å sile av vannet det blir av dette og tilsetter den kokende vørteren når det er mindre enn 15 min igjen?

crazym skrev:
Uansett lurer jeg på hvordan man gjør det med krydderet? Står at man koker en tea av kryddrene i ett par desiliter vann og tilsettes etter smak. Bør ikke kokes mer enn ett kvarter for å unngå bittersmaker.
Hvordan gjøres dette i praksis? Koker man opp vann og har i krydder, for så å sile av vannet det blir av dette og tilsetter den kokende vørteren når det er mindre enn 15 min igjen?

Beklager uklar formulering i boka.

Jeg anbefaler å koke opp litt vann, tilsette kryddrene og la det koka ca 5-10 minutter (men ikke mer enn et kvarter). Sil av krydderet og tilsett avkoket i vørteren når du kjøler ned. Da har du også mulighet til å tilsette litt krydder, blande det inn og prøvesmake om det er kjennes som riktig mengde.

Her er det, vel å merke, gode muligheter for å eksperimentere og finne den måten man selv synes fungerer best. Det viktigste er, etter min erfaring, at krydderet ikke koker alt for lenge eller blir med over i gjæringskaret. Det kan gi en del ekle usmaker, selv om det ikke gjelder alle typer krydder.

Lykke til!

Da er denne batchen ferdig og ølet har stått lagret i 2 uker kaldt.
Sprettet en flaske idag, og det føltes veldig "uferdig". Det er fremdeles litt gjærsmak på det, og personlig føler jeg kryddret setter litt vel mye preg.

Hvordan er det med lagring av juleøl? Vil det gå seg til etter noen mnd? Hva er tommelfingerregelen for overgjæret øl og lagring?
OG var 1055
FG var 1015
Altså litt "feil" i forhold til oppskriften, mest pga jeg missa med vørtermengden så det ble mer vørter enn planlagt.

Tilbake
Topp