Krydret Christmas Ale

Sysler med tanken om å brygge meg et krydret juleøl. Har laget et utkast med utgangspunkt i Andrimne Christmas Ale og tilsatt litt koriander og stjerneanis.

I følgea rtikkel om krydder i øl skal koriander og stjerneanis gi gode resultater i mørke øl. Tror også at det vil passe inn en en juleøl, men er litt usikker på om kombinasjonen blir topp.

Hadde satt innspill på tips om mengde, tilsetningstidspunkt eller eventuelt andre krydder som vil kunne gi gode resultater i dette øllet. :idea:

Krydret Christmas Ale

22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1058
FG: 1016
IBU: ca. 32

4 kg pale malt, 5,6 EBC
500 g amber malt, 100 EBC
400 g crystal malt, 150 EBC
200 g dark crystal malt, 287,5 EBC
100 g pale chocolate malt, 625 EBC
38 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 60 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 15 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 2 min.
20 g knust stjerneanis, 30 min
20 g knuste korianderfrø, 5 min
1/2 tab Protafloc, 15 min.
½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP002 English Ale, gjærstarter
 
Tor-H skrev:

Har lest denne flere ganger før jeg kom opp med ideen. I den nederlanske undersøkelsen det refereres til scorer nettop korianderfrø og anis høyt i mørke øl. Det er nettop dette som er bakgrunnen for ideen min.

Har søkt litt mer på nettet etter at jeg postet denne artikkelen og kommet fram til at anis og kanel kan være et alternativ: http://www.foodnetwork.com/recipes/giada-de-laurentiis/star-anise-and-cinnamon-beer-recipe/index.html

Et annet alternativ kan være kanel, ingefær og appelsinskall:
http://www.samueladams.com/enjoy-our-beer/beer-detail.aspx?name=old-fezziwig-ale
 
Stjerneanis er heller kraftige saker.  Er det nokon har prøvd anisfrø i staden for stjerneanis ? 
 
har brygget med stjerneanis kardemome nelikspiker ingefær og sitronmelise, men dette ble brygget på torsdag så vet ikke om eg har bommet.
 
ovestad skrev:
Tror jeg skal gå ned på mengde anis til rundt 5 gram, og legge til 15 gram kanel og kanskje litt fersk appelsinskall?

Jeg ville skrudd ned koketiden også. På Wit Jul kokte vi krydderet i bare ett minutt.
 
Tor-H skrev:
har brygget med stjerneanis kardemome nelikspiker ingefær og sitronmelise, men dette ble brygget på torsdag så vet ikke om eg har bommet.

Hørtes spennende ut. Tilsatte du anis hel eller knust, og når tilsatte du den?

Var det sterk anis karakter på vørteren?

Hører gjerne fra deg når du har smakt på det ferdige produktet.
 
Arne M skrev:
ovestad skrev:
Tror jeg skal gå ned på mengde anis til rundt 5 gram, og legge til 15 gram kanel og kanskje litt fersk appelsinskall?

Jeg ville skrudd ned koketiden også. På Wit Jul kokte vi krydderet i bare ett minutt.

Beersmit anbefaler 30 min koketid for anis. Har sett på videoen deres fra Klostergården at dere tilsatte krydderet uten å knuse det først.

Jeg planlegger både knusing og lenger koketid og vil derfor få mer smak ut av 5g anis. Var det sterk anis smak i wit jul?
 
ovestad skrev:
Arne M skrev:
Jeg ville skrudd ned koketiden også. På Wit Jul kokte vi krydderet i bare ett minutt.

Beersmit anbefaler 30 min koketid for anis. Har sett på videoen deres fra Klostergården at dere tilsatte krydderet uten å knuse det først.

Jeg planlegger både knusing og lenger koketid og vil derfor få mer smak ut av 5g anis. Var det sterk anis smak i wit jul?

30 minutter høres _ekstremt_ mye ut. Jeg vil tippe du får med veldig mye smak, og i tillegg mange ekle bitterstoffer fra krydderet om du koker det så lenge. Om du i tillegg skal knuse det ville jeg kuttet ned mengden til mindre enn ett gram.

Det er ikke veldig kraftig anissmak i wit jul, men det er merkbart sammen med de andre krydderne.
 
ovestad skrev:
Tor-H skrev:
har brygget med stjerneanis kardemome nelikspiker ingefær og sitronmelise, men dette ble brygget på torsdag så vet ikke om eg har bommet.

Hørtes spennende ut. Tilsatte du anis hel eller knust, og når tilsatte du den?

Var det sterk anis karakter på vørteren?

Hører gjerne fra deg når du har smakt på det ferdige produktet.

Kjøpte krydder fra bryggselv, og det står koketid 15 min på pakkene. Så alt krydderet er på 15min men sitronmelise er på siste minutt.
Knuste alt krydder, hadde i 1,5 stjerneanis
Smakte jo og det er vel ingen tvil om at det er med anis i brygget, mulig det var litt mye men det vet eg ikke før om noen uker. Satser på at dette blir drikkende en gang i desember.
 
Da var beslutningen tatt, og jeg er klar for å brygge krydret juleøl i morgen. Jeg stoler på intuisjonen og trosser alle advarsler. Går for 5 g knust sjerneanis (4- 5 stjerner) i 30 min. :neinei:

Kokte meg en tea av samme blandingsforhold i går og snyntes det smakte topp. Tror dessuten at jeg får noe mindre aroma og mer smak av anis når denne kokes i 30 min. Forøvrig takk for alle konstruktive innspill  :bank2:

Krydret Christmas Ale

22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1058
FG: 1016
IBU: ca. 32

4 kg pale malt, 5,6 EBC
500 g amber malt, 100 EBC
400 g crystal malt, 20 EBC
220 g dark crystal malt, 400 EBC
100 g chocolate malt, 900 EBC
38 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 60 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 15 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 2 min.
5 g knust stjerneanis, 30 min
20 g knuste korianderfrø, 5 min
15 g kanelstang, 5 min
20g revet ferskt apelsinskall
1/2 tab Protafloc, 15 min.
½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP002 English Ale, gjærstarter
 
Da var brygget ferdig gjæret og har stått til karbonering i en liten uke.

Dette ble nok ikke det helt store suksessen  :(.

Anissmaken ble ikke overveldende, men smakskombinasjonen var ikke det helt store. Øllet har en fin aroma, men en noe vel bitter ettersmak. Dette kan nok kanskje skyldes 30 min koketid for Anis, som jeg ble frarådet.

Men, det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Det er tross alt feilene vi lærer mest av  :yes:
 
Bitterheten vil nok gi seg om du gir det noe tid, men jeg ville nesten trodd at resultatet hadde blitt bedre med en belgisk gjær på denne? (Beklager, så ikke tråden før nå, sikkert innspill som burde ha kommet FØR bygging...)
 
ovestad skrev:
Sysler med tanken om å brygge meg et krydret juleøl. Har laget et utkast med utgangspunkt i Andrimne Christmas Ale og tilsatt litt koriander og stjerneanis.

I følgea rtikkel om krydder i øl skal koriander og stjerneanis gi gode resultater i mørke øl. Tror også at det vil passe inn en en juleøl, men er litt usikker på om kombinasjonen blir topp.

Hadde satt innspill på tips om mengde, tilsetningstidspunkt eller eventuelt andre krydder som vil kunne gi gode resultater i dette øllet. :idea:

Krydret Christmas Ale

22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1058
FG: 1016
IBU: ca. 32

4 kg pale malt, 5,6 EBC
500 g amber malt, 100 EBC
400 g crystal malt, 150 EBC
200 g dark crystal malt, 287,5 EBC
100 g pale chocolate malt, 625 EBC
38 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 60 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 15 min.
20 g East Kent Goldings, blomst, 5,9 % alfasyre, 2 min.
20 g knust stjerneanis, 30 min
20 g knuste korianderfrø, 5 min
1/2 tab Protafloc, 15 min.
½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP002 English Ale, gjærstarter

Henger meg på rundt advarsel ved bruk av stjerneanis. Tok noen gram og det ble helt sinnsykt lagrissmak - ikke et hint som jeg var ute etter, men det smakte bare lakris og ikke på noen god måte. Så vær forsiktig ;-) !
 
Tilbake
Topp