Kuleventil/gjennomføring

Hei,

og takk for et glimrende forum.

Er det noen her som har erfaring med installasjon av denne: http://www.bryggselv.no/products/kuleventil-og-gjennomfring-komplett ?
Jeg har kjøpt 36 liters kjele og ventil/gjennomføring på Bryggselv, og fikk installert ventilen der.
Fikk da beskjed om at det muligens måtte strammes opp litt, men jeg klarer ikke å få det tett. Noen som har noen tips?
Jeg skulle veldig gjerne brukt langhelga til brygging, da det blir siste muligheten på en stund...

Råd og tips mottas med takk!

Jeg har ingen erfaring med den, men utifra bildet er det bare en skive på den. Da er det vel tilnærmet umulig å få tett etter min mening, fordi den oringen som mangler skive mot seg vil klemmes/vris ut av posisjon.
Finn en skive til :)

Takk for svar! Jeg ser nå at bildet ikke stemmer helt overens med det jeg har. På den jeg har kjøpt sitter det en mutter på gjennomføringen som klemmer foringen mot hullet på utsiden av kjelen, og skiven klemmer inn foringen på innsiden av kjelen.

Øyvind K skrev:
Takk for svar! Jeg ser nå at bildet ikke stemmer helt overens med det jeg har. På den jeg har kjøpt sitter det en mutter på gjennomføringen som klemmer foringen mot hullet på utsiden av kjelen, og skiven klemmer inn foringen på innsiden av kjelen.
Akuratt slik er min også, fra weldlessfittings.com. Den trenger bare dras til med hånd for å tette.
Sjekk oringene for skade, og sett den beste oringen inni kjelen. Stram ikke til for hardt, da skal den tette.

Det virker som om det er koblingen ventil - gjennomføring som ikke er tett... Kan Bryggselv ha solgt meg feil deler?
Uansett irriterende at brygginga ikke blir noe av, da det blir LENGE til neste gang.

Øyvind K skrev:
Det virker som om det er koblingen ventil - gjennomføring som ikke er tett... Kan Bryggselv ha solgt meg feil deler?
Uansett irriterende at brygginga ikke blir noe av, da det blir LENGE til neste gang.
Det fikser du lett, ta å skru av ventilen, fjern rester av gjengetapen, legg på 2 runder ny gjengetape med gjengene. (fra venstre mot høyre sett forfra på koblingen. Og dra til ventilen på ny...tett som en sil :)
Legg tapen helt ut i kant rett før første gjengestigning...

Edit... Har du ikke gjengtape, bruk det du har... Middlertidig løsning kan være hampetau, glapack, litt hyssing(ikke nylon) eller lignende.
Men det er midlertidig....
Brygg i vei :)

Hmm... Gjengetape sier du?  :) Hjertelig takk Magne, nå reddet du helga og vel så det. Det var ikke noe gjengetape på gjennomføringen fra før, så jeg improviserte med det jeg hadde. Da krysser jeg fingrene og satser på at elektrikertape fungerer, det virker i hvert fall tett nå.

Jeg kjøpte en oring med litt tynnere gods, og denne satte seg som en propp mellom de to store oringene. Der skal legges til at jeg kanskje lagde et bitte litt for stort hull, men nå er det potte tett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp