Kullsyre på fatøl?

Hei! Har satt mitt første brygg, riktignok fra et ølsett, men, men... 
Jeg lurer på om jeg skal tappe brygget over i et trykktett plastfat i stedet for på flasker.
Har fått tak i en "King Keg" 25 liters plastfat med tappekran øverst på fatet.  Fra tappekrana går det en slange og en flottør som visstnok skal hente bare øl og ikke bunnslam, etter hvert som fatet minker. 
Blir det nok kullsyre/trykk i fatet til å kunne bruke kullsyra som drivgass til et annet tappetårn, om man tilsetter sukker når ølet skal ettergjære?  Med fatet fulgte det CO2 patroner (ligner på de som er i luftpistol) og en påmontert anordning for disse på lokket. Dette kan da umulig være nok til hverken drivgass eller kullsyre i ølet..? 

Takker for alle svar. Mvh, Trond
 
Hei, og velkommen til forumet!  :skaal2:

Jeg antar at du har kjøpt en sånn:

KingKegTopTap.jpg


Hvis du bruker sukker så får du nok kullsyre i ølet slik at det er ordentlig karbonisert, samtidig som du sikkert kan bruke det for å få ut de første pintene. Men dersom du fortsetter å tappe fra fatet uten å tilsette kullsyre så vil ølet bli dødt etter hvert. Slike CO2-patroner kan presse ut mellom 5-15 liter, sånn røflig, slik at du trenger et antall til et fat, uten å få flatere øl. Alt dette henger jo også sammen med temperatur og opprinnelig CO2-nivå i ølet.

Ellers så skjønte jeg ikke helt spørsmålet ditt med å bruke fatet tilsammen med et annet tappetårn  ???
 
Hei og takk for svaret!

Helt riktig øltønne som vist på bildet ja.
Ang annet tappetårn, så har jeg et stående på en liten bardisk. Kjøpt i England, og jeg har bare hatt det til pynt.
Tenkte om det lot seg gjøre å kople en slange mellom keg'en og tappetårnet.  (Ikke pumpetårn til Ales, men tiltenkt CO2-anlegg).
Skal se om jeg kan få komprimert et bilde og sende ved...

takk
 
Noe sånt har jeg tidligere prøvd med sånne 5-liters fat. Tuten (til Beerking 2000, greien man setter på fatet for å få et lite tappeanlegg) koblet jeg til et tappetårn, og faktisk, det fungerte!  :biersmile:

Men uansett så skal det ekstra CO2 til, spesielt siden ølet skal presses opp ca 1,5 meter (dersom fatet står på gulvet). Jeg har bare brukt denne kombinasjoner ved fester, slik at ikke øl ble stående i slangen mellom fatet og tappetårnet over natten, noe som evt kan medføre skumming, dårlig øl og for sent oppdagete lekkasjer  :p
 
Ser ut som jeg har tenkt litt riktig likevel da.  Men, det er vel bare prøving og feiling som skal til.
får håpe det blir godt øl da ^-^
Det er nok kanskje CO2-flaske som skal til på sikt da skjønner jeg.

takk igjen!
Trond
 
Tilbake
Topp