Kullsyremaskin til vann

Nei har ikke prøvd det selv, men hørt det blir bare skum, maaaaaasssseeeee skum
 
Helt garantert umulig.  Bare jeg har litt saft eller no oppi vannet, så skummer det som bare det
 
Du karbonerer vann (elendig karbonering og sløsing med co2) og tilsetter deretter konsentrat, karbonerer du annet enn vann har det samme effekt som å riste en flaske brus og deretter brå opne den.
 
De kalles brusmaskiner ja, men "brus-essens" skal tilsettes etter vannet er karbonert. Det står i manualen at du ikke skal bruke noe annet enn rent vann.

Hvis ølen er iskald og du er veldig forsiktig kan det hende det går, men det er langt fra optimalt.

(Melk i brusmaskin er dog veldig festlig.)
 
Arne M skrev:
(Melk i brusmaskin er dog veldig festlig.)

Hvordan ser det ut :)

Jeg har ikke prøvd disse maskinene siden 1980, kan det være mulig å slippe ut trykket sakte ut og dermed berge ølet.

Uansett, alle andre systemer er bedre, fx. ventilkorker og karbonator.
 
Oddvar Demmo skrev:
Arne M skrev:
(Melk i brusmaskin er dog veldig festlig.)
Hvordan ser det ut :)

Jeg prøvde med ca. 1 dl helmelk, og endte opp med ca. 3 dl tykt melkeskum med konsistens omtrent som kremfløte. Hadde stor nok flaske til at det ikke skummet (veldig) over.
 
Har aldri prøvd, men jeg ville trodd at det vil gå helt fint hvis man har en trykkreduserende slange på tuten. Det blir vel akkurat som å tappe øl av et Corneliusfat, slipper du ølet rett ut (dvs via en tykk, kort slange) så skummer det, har du en lengre, tynn slange blir det helt OK.
 
[/quote]

Jeg prøvde med ca. 1 dl helmelk, og endte opp med ca. 3 dl tykt melkeskum med konsistens omtrent som kremfløte. Hadde stor nok flaske til at det ikke skummet (veldig) over.
[/quote]

Aahh - flott. Jeg har to espressomaskiner, men ingen av dem lager skikkelig melkeskum - dette må være måten å gjøre det på.

FredT
 
Da ville jeg kanskje brukt en siphon med nitrogenpatroner istedet.. samme som man bruker for å lage krem av fløte..

Sabla styr å vaske disse brusmaskinene når man kliner de til..
 
Tilbake
Topp