Kutting av STORE hull i stål, presist.

Hei,

Nå trodde du sikkert jeg hadde svaret! Men nei, jeg lurer på om det er noen der ute som har gode forslag på hvordan man tar ett hull på 10-30cm i rustfritt stål med stor nøyaktighet.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Det kommer vel an på hva du skal lage hull i. Vannskjæring tror jeg blir brukt på (plane) plater.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Hvor nøyaktig er nøyaktig? Det er forskjell på et par hundredeler og en millimeter eller to.
Er det hull for innsveising av f eks rør tror jeg jeg hadde bruk vanlig liten vinkelsliper.
Har du god tid og rigger deg til slik at du jobber lett går det greit på den måten.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Spør h*n som skal sveise :) hvor stor åpning h*n vil ha.
Vanlige sveisemetoder krever ikke presisjonsutstyr til å ta hull med.
 

Bjarte H

Dommer
Plasmakutter kan vel også fungere til dette. Kanskje lurt å skjære til en profil som du kan følge under kuttingen i så fall.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Tror ikke jeg hadde brukt handholdt plasmakutter til annet enn grovkutting. Jeg har bedre kontroll med vinkelsliper, men det tar kanskje litt mer tid. Tilpass røret mot tanken først så hullet blir riktig.
 

Bjarte H

Dommer
Jeg har tilgang til plasmakutter, men tenkte den etterlot vel mye ujevnheter

Ja det blir jo litt etterarbeid med fil eller lignende. Men med en profil som du kan føre kutteren langs så kan det bli ganske bra. Du kan jo teste på en annen plate først.

Vinkelsliper med en liten skive er kanskje best. Basert på svarene til @Forvirret høres det ut som at h*n har mer erfaring enn meg på dette.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Det er en han :).
Har kun brukt to-tre ulike plasmakuttere så så mye erfaring har jeg ikke.
Holder man v sliperen slik at skiva er i samme plan som tanken så unngår man hakk.
 
Et godt box borr kan også sikkert fungere. Eventuelt et litt mindre en hullet skal være så sliper du resten med en rondell.
 

Forvirret

Norbrygg-medlem
Skal ikke kverulere men hvis box borr er det samme som hullsag så har jeg respekt for 100mm hullsager og momentsterk drill som hugger seg i metall.
Sørg for å ha "utgang" for arm/ hand hvis det gjøres på frihand :confused:
En stor søyleboremaskin er noe helt annet.
 
Hvor tykt er det? Inox blad på stikksag er et alternativ, ble gjort når en på arkitekskolen sveiset fast enden av en ø50cm vvb i en 1mm rustfri plate (benk/vask). Platen bøyde seg litt av varmen, men sveisen ble bra.
 

FrankD

Norbrygg-medlem
Jeg bruker en aluminium flatprofil og plasmakutter. Borret et 9mm hull der dysa til plasmakutteren passer. Og så borrer jeg et senterhull og bruker dette som en passer. Litt frynsete blir det, men godt nok til mitt bruk.
 
Jeg bruker en aluminium flatprofil og plasmakutter. Borret et 9mm hull der dysa til plasmakutteren passer. Og så borrer jeg et senterhull og bruker dette som en passer. Litt frynsete blir det, men godt nok til mitt bruk.

den hørtes ikke dum ut ;)
 
Hvor tykt er stålet? Og hvilken stålgrad er stålet / hvilken behandling har stålet gjennomgått? Tåler det å varmes ekstremt uten å miste egenskapene sine?

Er ikke stålet for tykt er plasmakutter saker altså. Inntil 1,2mm stål som smør. Men krever erfaring / øvelse for å få det til bra.

Har selv sagd mye stål inntill 1,2mm med luftdrevne stikk / bajonettsager, lette å holde presisjon med, lettere enn vinkelslipere og tillater riktig gradering så du kan motgradere stålet som skal sveises inn. Og de holder i mengder til sveising da mann klarer å fylle små glipper om nødvendig. :)
 
Det er en bereder, har brukt stikksag tidligere for å dele tanken i to, men så for meg at det ble vanskelig å få til en fin sirkel. Trenger litt trening først.
 
Topp