Kveik - karbonering og modning

RoyU

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har brygget i et par år. Har brukt tørr og fersk gjær. Flaskekarbonerer fremdeles (etter gårsdagens flaskevask så ligger flaskene tynt an..) :)

Det er første gang jeg brygger med Kveik.

Var på Strømmen her en dag, så da kjøpte jeg med meg et enkelt sett med Earth Kveik. Denne hadde Voss kveik, tørr.

Ifb med kveikbryggingen og hurtigheten i kveiken, så spør jeg om andres erfaring hva angår flaskekarboneringstider og modningstider.
Går vi ut i fra like tider som ved "vanlig gjær" eller er det andre tider når man bruker kveik? :)
 
Du må bruke litt mer sukker, grunnet høyere gjæringstemperatur og mindre oppløst CO2 i ølet. Brewfather sin karboneringskalkulator tar høyde for dette. Erfaringsmessig er ølet drikkeklart straks det er karbonert, så fremt det er brygget på en god måte.
 
For flaskekarbonering bruker jeg Brewers Friend-kalkulatoren. Vær klar over at dersom du har gjæret varmt og kjølt ned (f.eks. fra 35 til 20 grader) for flaskingen, så kan ølet ha mindre CO2 enn om du hadde gjæret og flasket ved 20 grader. Her kan det være nyttig å sette en middeltemperatur i kalkulatoren for å få et realistisk estimat av CO2 i ølet.

Når det gjelder modning er min erfaring at det varierer en del både med gjæringstemperatur, pitchrate, øltype og ikke minst kveiktype hvordan ølet smaker som ferskt og hva som kreves av modning. Oslokveiken (en renset Hornindalvariant) er for eksempel veldig fin som fersk, mens både Gjernes og Skare endrer seg en del til det bedre i løpet av de første par månedene.

Moralen er: Smaker det ikke supert som ferskt, så gi det et par måneders modning/lagring. Det hjelper veldig ofte (det gjelder ofte også gjær som ikke er kveik).
 
Tilbake
Topp