Kveik og karbonering

Hei, satt en dunk med kveik tidligere i uka. Ser ut som den er ferdig. Bobler ikke i gjærlåsen med mindre jeg fiker til den. Hvor lenge bør man la gjæren "rydde opp" før man flasker et slikt brygg?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Smak på SG prøven, er det godt så kan du tappe. Men, jeg ville i det minste ha tatt to målinger, en på morgen og en på kveld for å se at ølet er stabilt. Aldri utelukk lekkasje i pakning til gjærlås eller lokk på bøtta.

Smak på SG prøven, er det godt så kan du tappe. Men, jeg ville i det minste ha tatt to målinger, en på morgen og en på kveld for å se at ølet er stabilt. Aldri utelukk lekkasje i pakning til gjærlås eller lokk på bøtta.
Smaker som det skal. Det er en del bunnfall i bøtta, så bør vel bruke hevert i stedet for krana.. Eller bare tappe ut bunnfallet før det går i flasker. 3-4 cm vil jeg tippe. Første gang jeg skal flaske dette

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Smaker som det skal. Det er en del bunnfall i bøtta, så bør vel bruke hevert i stedet for krana.. Eller bare tappe ut bunnfallet før det går i flasker. 3-4 cm vil jeg tippe. Første gang jeg skal flaske dette
Du kan legge noe under bøtta i framkant der krana er, slik at gjæra og sedimentene flytter seg litt nedover og til bakkant i bøtta.

Topp