Kveik, vasker dere den?

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Hei lest litt ymse om kveik. Blant annet at denne ikke bør vaskes før tørking. Noen meninger om dette?

roedskjegg78

Norbrygg-medlem
Tømt rett frå gjæringskaret og på bakepapir [emoji106][emoji481] ser ut som kake [emoji16]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Auser frå toppen etter 1-2 dager litt avhengig av hvor kjapt den starter å gå. Frå toppen er det rein gjær uten trub, så ingen nødvendighet å vaske/skylle. Får vanligvis en halv liter gjær på en 25 liters batch ved topphøsting.

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Tømt rett frå gjæringskaret og på bakepapir [emoji106][emoji481] ser ut som kake [emoji16]

Så denne er bunnhøstet? Er det et tykt lag her?
Har selv brygget med Gjernes og den skal visst bunnhøstes, uansett så er topphøsting for sent nå :)

roedskjegg78

Norbrygg-medlem
Så denne er bunnhøstet? Er det et tykt lag her?
Har selv brygget med Gjernes og den skal visst bunnhøstes, uansett så er topphøsting for sent nå :)
Bunnhøsta, ja. Var sikkert 2-3 mm når den vart satt til tørk. Ganske tynn no...

Lars Henrik Kjølberg

Norbrygg-medlem
Når vi er inne på kveik og høsting, tørking, etc, så tillater jeg meg et kjapt spørsmål :)
Hva er beste måten å rehydrere tørket kveik? Eller er det i det hele tatt nødvendig? Noen sier at man bare kan pitche tørkede flak rett i gjæringsbøtta.

Lars

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Jeg tar rett fra fryseren og strør på vørteren i gjæringsbøtta. Eventuelt kan du tappe av før kok og rehydrere (mariaue) som du rister og pitcher hele i bøtta når du er klar for det. Husk brølet.

Topp