Kveik, vasker dere den?

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Hei lest litt ymse om kveik. Blant annet at denne ikke bør vaskes før tørking. Noen meninger om dette?
 
Tømt rett frå gjæringskaret og på bakepapir [emoji106][emoji481] ser ut som kake [emoji16]
ac9ac514de95430ae475f0578486c282.jpg


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Auser frå toppen etter 1-2 dager litt avhengig av hvor kjapt den starter å gå. Frå toppen er det rein gjær uten trub, så ingen nødvendighet å vaske/skylle. Får vanligvis en halv liter gjær på en 25 liters batch ved topphøsting.
 
Tømt rett frå gjæringskaret og på bakepapir [emoji106][emoji481] ser ut som kake [emoji16]
ac9ac514de95430ae475f0578486c282.jpg


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Så denne er bunnhøstet? Er det et tykt lag her?
Har selv brygget med Gjernes og den skal visst bunnhøstes, uansett så er topphøsting for sent nå :)
 
Så denne er bunnhøstet? Er det et tykt lag her?
Har selv brygget med Gjernes og den skal visst bunnhøstes, uansett så er topphøsting for sent nå :)
Bunnhøsta, ja. Var sikkert 2-3 mm når den vart satt til tørk. Ganske tynn no...

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Når vi er inne på kveik og høsting, tørking, etc, så tillater jeg meg et kjapt spørsmål :)
Hva er beste måten å rehydrere tørket kveik? Eller er det i det hele tatt nødvendig? Noen sier at man bare kan pitche tørkede flak rett i gjæringsbøtta.

Lars
 
Jeg tar rett fra fryseren og strør på vørteren i gjæringsbøtta. Eventuelt kan du tappe av før kok og rehydrere (mariaue) som du rister og pitcher hele i bøtta når du er klar for det. Husk brølet.
 
Gammel tråd, veit... , Men veldig interresantjeg har akkurat startet med øl brygging og satte et øl på kveik. Ølet ble superdigg. Oppskriften er rett og slett en Kulch fra bryggerlosjen i drammen der jeg brukte kveik i stedet for medfølgende gjær.
Anyway, jeg gjorde et forsøk på å ta vare på gjæret og har muligens feilet.
Jeg fulgte en video som er linket ett sted i dette forumet men grunnet misstanke om missforståelser har jeg endt opp med ca 2dl rent gjær, håper jeg da.. hahaha
Så spørsmålet er.. hvor mye vasket gjær trenger man på en 25l batch

Eller for å si det på en annen måte: hvor mye vasket gjær kompenserer for en pose tørrgjær på 11 gram ?
 
Nå veit jeg ikke hvordan lab-gjær tåler tørking i forhold til gårdsgjæra som er omtalt i tråden her. Prøv deg fram kanskje? Sikkert lurt å sette mariaue sånn at du ser at gjæra starter å gå.
 
Tilbake
Topp