Kverning av malt?

Ser den. Definitivt en forskjell på 10-15 cm maltseng og noe i størrelsesorden meter.

Når det gjelder i en hjemmebryggerskala, så tror jeg at en bør finne et kompromiss som fungerer for en selv. Noen synes at det er ekstra jobb med fukting av malt, for min egen del har det blitt en del av prosessen. En sekk med malt holder definitivt lenger enn før jeg justerte mølla og fuktet malten.

En annen fordel som kan nevnes er også mindre støv under fylling av mesketanken.
Hva hvis du er i modus "kompromissløs" og ønsker å gjøre det så optimalt som mulig "just 4 fun". Ikke hver gang men bare for å ha gjort det og forstå hvilke parametre som påvirker hva. Det er derfor jeg er fasinert av denne hobbyen, mange parametre å skru på og et flott slutt resultat. Andre spiller PC spill, fotball etc. Men vi brygger nå øl og har sikkert mange forskjellige innfallsvinkler og årsaker til det.

Men dette var kværning av malt, og fordeler/ulemper. Håper det er greit å spørre hvorfor man gjør ting og ikke bare følge et bryggeskjema uten å forstå det slik de gjorde i riktig gamle dager;)

Savner vel bare litt håndverkstilnærming innimellom,litt sånn bestemors fantastiske kjøttkaker uten vekt og litermål- tilnærmingen. Men dette ble veldig på siden av temaet.......

Savner vel bare litt håndverkstilnærming innimellom,litt sånn bestemors fantastiske kjøttkaker uten vekt og litermål- tilnærmingen. Men dette ble veldig på siden av temaet.......

Hehe, jeg kan love deg at det er en del av den slags i kommersielle bryggerier som ikke driver kjempestort. Poenget er bare å finne det som funker. Mange hjemmebryggere er så opphengt i å gjøre ALT "riktig" at de glemmer at det finnes flere svar på de fleste spørsmål.

Off topic; Selv om MrMalty tilsynelatende gir veldig nøyaktige svar er også det bare en tilnærming basert på målinger og praktisk erfaring. Og det virker godt.;)

Tilbake
Topp