Kverning BB30 auto?

Hei

Har kjøpt noen ferdige kit allgrain fra bryggselv i det siste. Men får OG som er mye lavere enn antatt i oppskriften. Disse var allerede ferdig kvernet og pakket når jeg plukka dem i butikken.

Det som derimot skjedde nå de måtte kverne for meg fordi de ikke hadde ferdig pakka var at de spurte meg åssen kjele jeg har. Og da ble OG faktisk høyere enn forventet

Kan det ha noe å si?
 
Uten at jeg har noen erfaring med hverken butikkmaling, ølsett eller BB30A, så høres det litt rart ut. Jeg skjønner ikke at kverningsgraden kan variere så mye? Og de kan da ikke selge sett med en kverningsgrad som gir dårlig utbytte på den kanskje mest solgte bryggemaskinen? Dvs., det gjør de helt sikkert ikke.
 
Lurer jo litt sjæl og jeg... Er veldig merkelig. Kan det ha noe med mengden vann til mesk og skylling?

Tror egentlig jeg har gjort som oppskriften sier..
 
Lurer jo litt sjæl og jeg... Er veldig merkelig. Kan det ha noe med mengden vann til mesk og skylling?

Tror egentlig jeg har gjort som oppskriften sier..

Du vil få høyere effektivitet jo flere liter vann/kg malt du bruker. Med hovedvekt på skyllevann. Det kan være en veldig stor forskjell hvis du har brukt f.eks 70/30 mesk/skyllevann, og så på et annet brygg går opp til 50/50 mesk/skyllevann.

Kverning har noe å si, men for det meste hvis man har fått f.eks en pyton knus kan man meske lengre.
 
Du vil få høyere effektivitet jo flere liter vann/kg malt du bruker. Med hovedvekt på skyllevann. Det kan være en veldig stor forskjell hvis du har brukt f.eks 70/30 mesk/skyllevann, og så på et annet brygg går opp til 50/50 mesk/skyllevann.



Kverning har noe å si, men for det meste hvis man har fått f.eks en pyton knus kan man meske lengre.

Så en 50/50 løsning vil gi høyere OG kontra 70/30 hvis jeg forstår deg rett?
 
Så en 50/50 løsning vil gi høyere OG kontra 70/30 hvis jeg forstår deg rett?

Ja, altså at du går opp fra 30% skyllevann til 50% skyllevann ifht det totale vannvolumet brukt.

Men også vannvolum hvis du ikke skyller. Hvis du bruker x liter vann, og på et annet brygg x*2 liter vann, men like mye malt, så vil det siste brygget gi deg flere poeng hvis du tapper pent. Det blir jo tynnere vørter, men du vil ha flere poeng tilsammen i vørteren, så hvis du da koker bort nok vann slik vørtermengden blir lik som brygg x, så vil du få høyere OG.

Edit: Men, med forbehold. Med skikkelig skylling, enten kontinuerlig eller partiskylling. Har ikke prøvd å "drysse" skyllevann over et maltrør som er heist opp, men alt tilsier at det er vesentlig mindre effektivt.
 
Sist redigert:
Så en 50/50 løsning vil gi høyere OG kontra 70/30 hvis jeg forstår deg rett?

Vær obs på at det går en grense for hvor langt du kan tøye dette, - og jeg ville ikke prøvd å nærme meg den, heller. Når du skyller, blir det du får ut, gradvis tynnere, og når du kommer langt nok ned, vil forholdene i mesken endre seg slik at tannin begynner å bli trukket ut. Du skal derfor stoppe når du kommer ned på en SG på 1.010. (Palmer sier 1.008)

Går du for maks effektivitet, så blir ikke kvaliteten maks. Du sparer litt malt, men er det verdt det?

Jeg driver ikke med skylling (continous sparging/fly sparging), så jeg skal ikke si noe om hvor langt ned du kan gå før kurven for stigende effektivitet møter kurven for synkende kvalitet.
 
Jeg trodde du svarte meg, så jeg skrev et svar, men så så jeg at det ikke var til meg..

hehe - vel, indirekte var det vel det, for du er av dem som veit noe om det der med skjæringpunktet mellom kurven for effektivitet og kvalitet. Jeg har ingen anelse.
 
Aha. Det var iallefall et stykke over 50/50 på et passe lyst øl uten bruk av syre, det er det jeg husker.

Jeg starta bryggerkarrieren med å skylle kontinuerlig, og jeg husker et øl jeg laget på halen av en robust porter. Aner ikke hvor langt ned jeg gikk, men det ble et lettøl på 2% med en god del astringens. Gressklippperøl:p!
 
Hvordan gjør du det når du "ikke skyller"?

Begrepsbruken er vel litt uklar. Det jeg mener, er at jeg ikke driver med kontinuerlig skylling, som på engelsk heter fly sparging eller continous sparging. Alternativene er
  • å rett og slett ha alt vannet du skal bruke oppi mesken, og så bare tappe ut. ("No sparge" på engelsk). Gir dårlig effektivitet, men best kvalitet.
  • å gjøre det samme - altså tappe ut - men i to omganger. ("Batch sparging" på engelsk.) Du mesker på vanlig måte, tapper ut, og så fyller du på vann igjen, venter litt, og tapper en gang til. Det er dette jeg som regel gjør. Det er enkelt, rimelig effektivt og gir god kvalitet, uten risiko for tanninuttrekk.
(Det finnes ikke noen etablert norsk terminologi på dette så vidt jeg kan skjønne. "Skylling" om kontinuerlig skylling, "tapping" om no sparge, og "omgangstapping" om batch sparge synes jeg ville gi god mening, men det nytter ikke å begynne med private definisjoner. Og dermed blir det egentlig lettere å bruke engelsk.)
 
Jeg har opplevd det samme.
Traff forventet OG spot on på de seks første batchene på BB30 auto. Alle var sett fra ølbrygging.no
De siste fire batchene har vært sett fra bryggselv.no og har da havnet 5-10 under forventet OG på alle disse.
På alle batchene har jeg fulgt utregningsmetoden i bb30 auto manualen for meske- og skyllevann.
 
Jeg har opplevd det samme.
Traff forventet OG spot on på de seks første batchene på BB30 auto. Alle var sett fra ølbrygging.no
De siste fire batchene har vært sett fra bryggselv.no og har da havnet 5-10 under forventet OG på alle disse.
På alle batchene har jeg fulgt utregningsmetoden i bb30 auto manualen for meske- og skyllevann.

Jeg vet ikke om det er relevant, men effektiviteten er satt lavere på settene til ølbrygging (72%) enn på Bryggselvs (75%). Sjekket bare to, men regner med at det er gjennomgående.
 
Jeg har opplevd det samme.
Traff forventet OG spot on på de seks første batchene på BB30 auto. Alle var sett fra ølbrygging.no
De siste fire batchene har vært sett fra bryggselv.no og har da havnet 5-10 under forventet OG på alle disse.
På alle batchene har jeg fulgt utregningsmetoden i bb30 auto manualen for meske- og skyllevann.

Ja det er rart ass...kompisen min som jeg brygger sammen med bad om å få ett hakk finere kverning. Spent på å se åssen det går...
 
Tilbake
Topp