@Karl J Beklager avsporingen av tråden din. Jeg veit ikke hvor opphengt du var i øltypen i utgangspunktet, men siden du brukte overskrifta "Kvit IPA", gikk jeg ut fra at det var en slik du ville brygge.
Hveteøl er jo et ganske vidt begrep; det betyr vel bare et øl med så mye hvete at det preger ølet på en eller annen måte. Men skal det være en white IPA, altså en miks av en wit og en IPA, må du bruke umaltet hvete, ikke hvetemalt, og du skal vel ha opp rundt 50% av det, og resten pils. Både smak og utseende blir annerledes om du bruker hvetemalt.
Nå kaller Kinn sin Skoddehav for "Kvit Indiaøl", men de bruker hvetemalt. Og det gjør jeg sjøl, også, når jeg brygger dette ølet. Jeg er - for ordens skyld - ikke opphengt i stilkriteriene som rettesnor for egen brygging, men jeg er rimelig opphengt i at vi skal bruke entydige begreper når vi kommuniserer. Det blir bare tull hvis jeg ikke veit hva folk mener når de f.eks. sier at de skal brygge en kølsch, og spør om råd.
Dette var ikke ment som kritikk av deg. Det er ikke rimelig å henge folk for at de ikke har lest BJCP-retningslinjene før de poster her
. Det er bare ment som en forklaring på hvorfor jeg blir såpass gira i denne diskusjonen.
Tilbake til Kinns bruk av "Kvit Indiaøl": Bryggeriene gjør sjølsagt hva de vil. Ser du på hvordan engelske bryggerier har brukt "porter" og "stout" om hverandre - og det gjør Michael J. Lewis i boka
Stout - kommer en fort fram til at: "a stout is simply a black beer called a stout by the brewer who made it" (
Stout, s.66). Dermed har begrepet i og for seg mistet mye mening. De strikte retningslinjene en finner i dommerkriteriene for stout og porter, er konstruksjoner med begrenset rot i virkelighetens kommersielle øl. (At de siden har påvirket bryggeriene, er en annen sak.)
Det jeg prøver å si, er at det ikke er så enkelt/uproblematisk å gjøre det jeg har prøvd å gjøre i denne diskusjonen. Verdien av å ha klare begreper om øltyper er nok størst for hjemmebryggere, eller rettere sagt for "hjemmebryggersamfunnet". Sett utenfra er denne diskusjonen bare flisespikkeri, men for oss er det nødvendig å ha klare begreper for å kunne kommunisere klart. Men vi må ha to tanker i hodet samtidig; vi må både ha klart for oss hva vi mener med f.eks. "hvit ipa",
og ha bevissthet om at begrepet ikke på noen måte forplikter oss til å brygge på en bestemt måte. Vi er bare forpliktet på språkbruk, ikke på en bestemt bryggepraksis.
Forøvrig: Jeg liker ikke witbier. Hoegaarden er noe av det verste jeg veit, og jeg ville ikke drømme om å brygge noe som var en blanding av den og en IPA
. (Skoddehav er godt. Men det er
ikke en hvit IPA
.)