Labbdunk + silbunn: silbunn smeltet fast I dunken

Miguel

Norbrygg-medlem
Skulle til å rense og ha ut silbunn en nå og den satt dønn fast. Kunne ikke skjønne hvorfor men med mye makt og uekte kjærlighet fikk jeg revet den løs fra bunn av dunken. Der ser jeg at alle føttene på silbunnen tilsynelatende har borret seg ned i bunn av dunken.

Noen med samme oppsett som har erfart dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Øyvind T. skrev:
Hvilke temperaturer har den blitt utsatt for, kok? Har ikke opplevd liknende.

Dette var meskedunken.

Teori #2. Jeg kjørte pumpa på fullt i starten, resulterte i tett silbunn. Kan det rett og slett være at silbunnen ble sugd ned i dunken med kraft nok til at føttene begynte å gå gjennom?

Ja det kan nok skje. Har sett bilder av siler på HBT som ser ut som krølla alufolie pga kreftene ved for kraftig flow og dertil undertrykk under sila. Skal ikkje mange kPa til før det blir krefter av det.

Det er faktisk sant når du sier det.  Ser den pumpa jeg skal bruke har en løftehøyde på 7 meter. Altså 0,7 bar.

Tar man 0,35 m2 i en silplate. ( tall tatt i fra luften ) og ganger med 0,7 bar så får man 24,5 kilos  press på platen hvis den er helt tett.
Har man en pumpe som gir litt så blir det fort krefter ute å går. Det er helt sikkert.

Mye man skal tenke på når man skal brygge øl skjønner jeg ;D

Da har jeg bedrevet litt fattigmannssveising og dratt frem loddebolten for å tette igjen hullene.  Burde vel gå greit med tanke på stoffer og evt ulumskheter?

Tilbake
Topp