Lage cider med epler

Tenker å prøve å lage cider av epler fra hagen, men har aldri gjort det før og lurte på om noen her har tips på fremgangsmåte med epler fra bunn av.

Tenker å bruke gjær ment for cider, forutenom det håpte jeg på å slippe å bruke sukker og lignende, for å slippe preget det gir drikken i smak.

Setter pris på en enkel how to får å få til grei cider med epler som råvare fra bunn :)

Men har aldri sett på dette før så søker alle råd :)
 
Ser omsider at mann trenger en presse for å få ut saft av eplene, er det ingen vei om dette?

Og regner med det er ett must med askorbinsyre eller sitronsyre, eller går det greit å pasteurisere det ved 80 grader celsius med engang?
 
I prinsippet trenger du ikke gjøre annet enn å presse eplene, og la dem stå og spontangjære. Hvis du er bekymra for det så tilsett litt cider- eller ølgjær, så gjæringa kommer igang raskt. Du kan bruke en vanlig juicer til å få ut safta, men det kan bli mye jobb.
 
Hei. Ikke helt en "how-to", men her er noen av mine egne (og andres) erfaringer:

En kollega hadde juica epler fra hagen med en juicer, og det hadde vært kjempepes. Cideren blei bra, men han tenkte vistnok "aldri mer" om den framgangsmåten. (Han lagde også en splitt-batch der den ene var med champagnegjær, den blei supertørr).

Siden du bor i Trondheim så kan du jo sjekke ut Rotvoll Safteri (rotvollsafteri.no/), jeg tror de kan presse for deg. Men er usikker på om du får tilbake "din" saft, eller om du bare får antall liter tilsvarende det du har levert inn fra ukjent opphav. Hør med dem og spør, om det er viktig.

Jeg har brukt et gammalt laken for å lage fruktmost til gjæring. Kutt frukten i biter og kok det til det dekomponerer og blir til graut. Og så "vrir du det opp" inni lakenet så du får ut safta og fruktmosen blir liggende igjen. Viktig at du har et laken som ikke er altfor tett. Jeg lagde mandardinsherry en gang med denne metoden, men lakenet var så tett at safta bare såvidt piplet ut. Tok i litt hardere og da revna jo driten så det spruta mandaringørr over hele kjøkkenet (Til du som kjøpte leiligheten vår: Det er derfor det er brente mandarinrester på spottene i taket).

Sist jeg ordna noe fruktgreier kjøpte jeg et lite "saftklede-utstyr"-opplegg fra Traktøren. Det er et mere egnet klede, med et stativ du kan sette oppå kjelen. Det er mindre skala da, så hadde sikkert også tatt hundre år med en 20-liters batch.

Jeg har også laga konsentrert plommesaft ved å bruke en sånn "grønnsaksdampeinnsats" de har på IKEA. Er som en perforert kjele du setter oppi en annen kjele, og så er meningen å ha en liten mengde vann i bunnen av den ytre kjelen og grønnsakene i innsatsen. Jeg brukte det oppsettet, starta med litterranne vann i bunnen av kjelen og så fylte jeg innsatsen med plommer skjært i to. Så står det bare der på svak varme og damper, og saften fra plommene samles i bunnen. Så heller jeg av safta etterhvert som det fyller seg opp, og bytter ut frukten når den er "oppbrukt". Denne metoden gir også konsentrert saft som sagt.

De metodene jeg har nevnt her involverer varme og/eller koking. Det er vistnok ikke optimalt, og det gir jo mening at man mister mye fin aroma på den måten. Jeg har ikke gjort en side-ved-side test mellom to batcher med og uten koking, men synes da at mine batcher med koking har hatt akseptabelt med fruktighet og eplearoma. Så selv om det sikkert er best å ikke koke mosten, så blir det helt ålreit selv om du koker også.

Du sa at du håpte å unngå å tilsette sukker. Og det blei nevnt muligheten for å bruke juicer, som vistnok skal være veldig mye jobb. Kanskje en blanding av metodene her er bra? Hvis du bruker en juicer for en del av mosten din, og så koker du saft fra en annen mengde frukt, så får du en del rein ukokt eplemost, og en del innkokt, konsentrert eplemost. Så kan du styre OG dit du vil ved å blande de to i et fornuftig forhold?

Siste tipset mitt er å ikke bruke ølgjær. Jeg ordna en ciderbatch samtidig med en ølbatch, og tenkte at jeg bare brukte litt av ølgjærslurryen. Det blei veldig tydelig gjærpreg på cideren av dette. Smaken, syren, friskheten var bra, men det lukta litt som brøddeig.Det tok mange måneder før den blei bra, og den blei også ok til slutt. Så det aller siste tipset mitt blir vel å ha tålmodighet og gi flaskene noen måneder i kjelleren dersom ting ikke er topp ved flasking.
 
Tilbake
Topp