Lage gjærstarter på slurry

Hei,

Har akkurat vasket gjær for første gang. Overaskende enkelt og greit.

Dette var en Safale US05 tørrgjær. Sitter nå igjen med ca 350 ml forholdsvis tjukk slurry.

Men hvordan vet jeg hvor mye av dette jeg skal benytte i min neste starter? Har testet litt med Mr.Malty, men blir ikke helt klok. På yeast consentration, skal jeg bare ta det på gefühlen hvor konsentrert jeg tror den er? Om jeg setter den til ca 75% konsentrert trenger jeg ca 630 billioner gjærceller, tilsvarende "2200 ml yeast needed".

Dette er for et planlagt brygg på 50 liter med OG 1.070.

Men hvordan vet jeg hvor stor starter jeg må lage? Er det safe å bare lage min "standard" 2,5 liters starter, tilsette gjærnæring og slurry og sette den på magnetrøreren?
 
Her er gjæren jeg vasket.. Ikke sikkert bildet sier så mye.. Men det er altså 350 ml.
y8yhugu5.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne tåden vil eg følge.
Har akkurat begynt med flytende gjær og starter.
Samme tanken har slått meg: korleis veit ein kor mykje gjær som er i slurryen. Har forstått det slik at sterke øl er hard kost for gjæren og dermed kan gjenlevande gjærceller være redusert. Eller er det kun frisk gjær som synk til bunns ved vasking?
 
De fleste tar nok mest vare på gjæren etter flytende gjær, da tørr gjær er relativ billig å benytte seg av.
Men,

" Men hvordan vet jeg hvor mye av dette jeg skal benytte i min neste starter? Har testet litt med Mr.Malty, men blir ikke helt klok. På yeast consentration, skal jeg bare ta det på gefühlen hvor konsentrert jeg tror den er? Om jeg setter den til ca 75% konsentrert trenger jeg ca 630 billioner gjærceller, tilsvarende "2200 ml yeast needed"."

hvor ren gjæren er må du ta på gefuhlen, men hvis du har vasket den godt kan du regne med at gjæren ihvertall er 90 % ren, det er det tallet jeg bruker når jeg høster gjær fra konisk gjæringstank.
Hvis du skal bruke slurryen om igjen, så tar du og bruker 2,2 dl av denne rett i den ferdige vørteren, da er det ikke nødvendig å lage starter.
Hvis du vil bruke slurryen til å lage starter, pleier jeg å bruke ca 70- 100 ml slurry ( som tilsvarer to rør), legge inn datoen jeg har høstet den, og beregne starter utfa det.

Det finnes sikkert mer vitenskaplige og grundige måter å beregne mengden på, men dette funker ypperlig for meg.
 
Bernts skrev:
De fleste tar nok mest vare på gjæren etter flytende gjær, da tørrgjær er relativ billig å benytte seg av.
Men,

" Men hvordan vet jeg hvor mye av dette jeg skal benytte i min neste starter? Har testet litt med Mr.Malty, men blir ikke helt klok. På yeast consentration, skal jeg bare ta det på gefühlen hvor konsentrert jeg tror den er? Om jeg setter den til ca 75% konsentrert trenger jeg ca 630 billioner gjærceller, tilsvarende "2200 ml yeast needed"."

hvor ren gjæren er må du ta på gefuhlen, men hvis du har vasket den godt kan du regne med at gjæren ihvertall er 90 % ren, det er det tallet jeg bruker når jeg høster gjær fra konisk gjæringstank.
Hvis du skal bruke slurryen om igjen, så tar du og bruker 2,2 dl av denne rett i den ferdige vørteren, da er det ikke nødvendig å lage starter.
Hvis du vil bruke slurryen til å lage starter, pleier jeg å bruke ca 70- 100 ml slurry ( som tilsvarer to rør), legge inn datoen jeg har høstet den, og beregne starter utfa det.

Det finnes sikkert mer vitenskaplige og grundige måter å beregne mengden på, men dette funker ypperlig for meg.

Takk for gode svar.

Enig i at dette er mest hensiktsmessig med fersk gjær. Dette var mest for å teste ut hvordan det gjøres. Har en Best Bitter med WLP002 til gjæring som skal gjenbrukes på årets julebrygg. Det blir den første skikkelige testen.

En annen ting.. Overpitching av gjær... Hvor stort problem er det? Og hva er konsekvensene? Føler jo at Mr.Malty er litt sånn ca beregninger, så hvor mye for mye gjær skal til før det blir overpitching?
 
Hvis du bruker Mr.malty og har en noenlunde følelse med hvor ren gjæren er, så burde ikke overpitching være et stort problem.
Og så lenge du ikke bedriver celletelling av gjæren du tilsetter, så vil det alltid være et visst innslag av magefølelse/erfaring, slik er det også hos de store kommersielle bryggeriene.
Hr. Jamil fra US of A, opererer med en tolleranse på 20%.
Så overpitcher du mer enn det, kan du få et øl med manglende estere, siderlignende smak og uønskede fenoler.

Hvor stort problem er dette? Ikke stort for min del :brygging:
 
Takk for svar!

Men det jeg forstår da er at MrMalty ikke er et egnet redskap ved gjenbruk av slurry og skal benytte gjærstarter..

Jeg får vel ta det litt på gefühlen.. Men kjekt å vite at 100 ml tilsvarer ca to rør. Jeg kommer lange med det :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Takk for svar!

Men det jeg forstår da er at MrMalty ikke er et egnet redskap ved gjenbruk av slurry og skal benytte gjærstarter..

Jeg får vel ta det litt på gefühlen.. Men kjekt å vite at 100 ml tilsvarer ca to rør. Jeg kommer lange med det :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bernts skrev:
Hvis du vil bruke slurryen til å lage starter, pleier jeg å bruke ca 70- 100 ml slurry ( som tilsvarer to rør), legge inn datoen jeg har høstet den, og beregne starter utfa det.

Det finnes sikkert mer vitenskaplige og grundige måter å beregne mengden på, men dette funker ypperlig for meg.

Sjølv har eg aldri laga starter på slurry (gjæra mi har alltid blitt gjenbrukt berre eit par veker etter vasking), men om dette funker for Bernts så bør det funke for deg og meg.
 
jeg pleier også å bruke slurryen rett i karet.
however hvis det drøyer ut før jeg brygger igjen, eller jeg lager Lager, da setter jeg starter på slurryen
 
Så absolutt.. Men i dette tilfellet har jeg ikke nok gjær i slurryen, og da trenger jeg vel starter for å beefe den opp?

MrMalty sa jeg trengte 2100 ml, mens min vaskede gjær var kun 350 ml.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Så absolutt.. Men i dette tilfellet har jeg ikke nok gjær i slurryen, og da trenger jeg vel starter for å beefe den opp?

MrMalty sa jeg trengte 2100 ml, mens min vaskede gjær var kun 350 ml.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du bør lage starter ja.. :brygging:
 
Jeg har samme problem med å beregne mengde vasket gjærslurry, så jeg har kommet fram til at jeg alltid setter en starter med den vaskede gjæren. Det blir som regel en starter på 1,5 l og det har enn så lenge gått veldig bra :ilike:
Det skal nevnes at det kan variere mye mellom vasking og bruk-1-8mnd, men med en starter så vet jeg at det er liv i gjæren. Jeg gjør det uansett mengde slurry etter vasking, som regel et middels syltetøysglass.
 
Når du lager starter på 1,5 liter, hvordan er brygget planlagt da? OG og volum?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må innrømme at det ligger mye latskap bak starter på 1,5l,. Det er det kolben rommer med slurry i tillegg, uten at det skummer over, har en 2l kolbe. Dette bruker jeg til ca 24l øl, både ale og imperial-typer. Når jeg brygger lager, så hender det at jeg setter en starter til på den første, selv om jeg ikke gjorde det sist. Det virket som om det gikk greit, gjæringen av øllet var igang etter 7-8 timer.
Brygger jeg øl rundt 1100 OG, setter jeg starter to ganger.  Må innrømme at jeg ikke vet hvor mye gjær jeg egentlig bruker, for mye/lite, men for meg har det fungert bra hittil :)
 
mskogly skrev:
Hvordan gjør du det når du setter starter en gang til på den første?

Du lager en starter på vanlig måte og tilsetter gjæren. La denne gjære ut. Når den er ferdig gjæret setter du starteren i kjøleskapet slik at gjæren bunnfeller. Deretter dekanterer du. Du vil se at gjærmengden har vokst. Trenger du enda mer gjær, gjentar du prosessen til du har nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp