Lage maltmølle

Har tenkt og lage ei maltmølle i alu/316. Men sliter litt med drift på begge valsene. Fungere det det med drift på kun ei valse, og at det andre løper fritt på kulelager? Valsene er 50x130mm.
 
Ja det er jo sant det. Men då er det jo tannhjulsoverføring til den andré valsa. Her vil det jo kun spinne fritt rundt. Blir som crankandstein mølla. Men uten tannhjulene. Men du mener at det vil bli greit malt for  :hadet:det?
 
Fint om du legger ut bilde av hjemmelaga maltmølle. Alltid gøy med bilder  :)

Tips:  Hvis du skal drive den med drill så er det kansje greit å geare mølla ned litt.  Feks.  jeg maler med min drill på ca 450 omdreininger pr. min.  Skulle ønske jeg var et sted mellom 100 og 200. Dette kan du klare med to tannhjul.
Det blir sikkert lettere om du planlegger det fra begynnelsen.

Lykke til
 
Vær obs på at noen mener aluminiums valser slites veldig, driver selv med samme prosjekt oog har valgt 50mm(UD) tykkvegget stålrør. Venter bare på dreiestålet(noe herk når en tur til byen er en dagstur!!)

Og enig med han over, bilder er bra :)
 
Bilder er gøy, så skal gjøre mitt beste med den saken. Møllen skal lages på "dødtid" over en 14 dagers periode, så fremgangen er deretter.
Det med Alu valser kontra 1 1/2" rør skal eg se på! Tannhjulsoverføring for og gire ned rpm vil nok desverre ikkje bli aktuelt i og med at eg ikkje har utstyr til og lage dette med innenfor rimlighetens grenser. Pris på deler vil kun bli 4stk kulelager fra biltema til 29,90 pr stk, da det baseres på og lages av "overskuddsmatriell". Tegningen er laget ut av ett google bilde, så eg tror vi tar det der ifra :D Men som sagt skal komme med bilder så får vi se om det ender med noe brukenes eller hva det gjør :biersmile:
 
Det kan være en idé å bruke lager som ikke behøver å smøres. Jeg vet at monstermølla mi har "selvsmørende" bronselager. Skal du forresten serratere på dreiebenk? Da trenger du utstyr med litt krefter for å få nok dybde :)

Edit: ser at du vurderer alu, da trenger du nok ikke like heftig serrateringsutstyr.
 
Jeg er faktisk også iferd med å bygge en malt mølle, den er bortimot halv ferdig. jeg prøver ut en vals av tre og en av sten, Treet er super hardt så det burde ikke slites ut så fort og steinvalsen er en gammel pokal jeg vant på en fiskekonkuranse engang i tiden. Pokalen er allerede feldt inn i tre ramma og tre valsen er i dreibenken ipåvente av siste fin dreining, så må jeg bare feste et par kulelager høstet fra en ødelagt barnevogn, lage en håndsveiv og bygge en trakt. skal ta noen bilder men er redd jeg har tengt mere på fungnsjon en estetikk ;) så jeg vet ikke om det blir et vakkert syn.
 
Tenkte og ta begge valsene alexander. Har leita etter 1 1/2" 316 rør i dag uten hell. Så det blir alu-valser som blir lagd. Har plukka deler nå. Så håper og få begynt og dreie valsene og akslingene i ettermiddag.
 
Jeg har tengt å prøve uten riller, og lager derfor en ganske stor diameter på tre valsen. Da skulle riller være unødvendig, stein valsen er glatt og står fast. dette blir en enkel konstruksjon beregnet på å fungere intil jeg kan ta meg råd til en bedre mølle. ingen utgifter annet en fire-fem kvelder på verkstedet, jobben er i segselv ganske tilfredstillende, så intet å tape på å prøve ;D
 
Dersom du ikke har riller, og valsene er noe glatte i overflaten, vil ikke bare malten bli liggende imellom og skli på valsen(e)?
 
Bjarte H skrev:
Skal du forresten serratere på dreiebenk? Da trenger du utstyr med litt krefter for å få nok dybde :)

Jeg fant dette utstyre veldi dyrt, hva med å dreie grove venstre og høyre gjenger ?
 
Aleksander_B skrev:
Dersom du ikke har riller, og valsene er noe glatte i overflaten, vil ikke bare malten bli liggende imellom og skli på valsen(e)?

Jo med en liten diameter og glatt overflate vil malten ikke bli trukket i melom. i min konstuksjon har sten valsen en glatt overflate og står fast, tre valsen vill ikke bli polert men vil ha en noe ru overflate, det blir mindre slitarse en med riler. så med en stor diameter vill malten bli trukket i melom helt greit, det er teoirin i allefal.
 
Denne karen fra USA laget en ganske tøff maltmølle http://www.homebrewtalk.com/f51/my-diy-low-budget-concrete-roller-grain-mill-119521/
 
Tilbake
Topp