1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Lage meskekar (for første gang)

En tråd i 'Utstyr' startet av Aleksander_B, 16 Mar 2011.

1. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vil avansere fra ekstraktbrygging og har allerede begynt å tenke på meskekar.

Etter lang leting i Stavangerområdet fant jeg til slutt en kjøleboks som ikke gikk på strøm.
    Det ble en 25L boks, av den høye og slanke varianten. (kosta kun 99,- PP-plast)

Det er klart at denne ikke egner seg til store batcher da bunnarealet er lite.
    Men denne er mest kjøpt for eksperimentering av "mini-batcher", så da bør denne være grei.

Av rørkoblinger har jeg tenkt litt på det som er skrevet i denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5362.0.html

Men jeg lurer litt på hvordan manifolden skal bli? Siden denne boksen er såpass liten, kan jeg bruke ett "mesh-rør". Har sett noen bruke dette istedet for å sage til kobberrør, men aner ikke hvor man får tak i slike.

Setter pris på alle tips/råd innen mekking av mesketank!  :)

Lurer også på hvor man kan få tak i Igloo kjølebokser i Stavanger?

2. neslekkim

neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

I stavanger har du vel butikker som selger båtutstyr?, prøv der.

3. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har et par. Men de fører som regel sine varer noe dyrere enn hva de gjør på østlandet. :p Men jeg skal ta en ringerunde rundt i morgen. :)

Men det er selve utførelsen av 25liters boksen som er viktigst nå :)

4. ØysteinM

ØysteinM
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vin & Bar selger "mesh-rør" klare til montering enten i kjele eller kjøleboks.
    Om du kjjøper f.eks en Igloo vil jeg tro (men har ikke testa) at denne kan passe;
    http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2007
    Om du søker på "masher" får du frem de tre forskjellige variantene de fører.

5. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg også har en slik billig pp-plast kjølebag til meskekar. jeg tok hull på kortvekken og monterte en tappekran fra vin&bar i hullet.
    Innvendig har jeg skrudd en gardenakobling på gjengene til krana (passer akuratt) På den har jeg festet en slik flettet strømpe til kabel i rustfritt som brukes som sil.
    Jeg batch sparger (Partiskyller) og dermed funker det helt supert.
    Den flettede strømpen kjøpte jeg på TESS for ca 80 kr meteren. litt jobb å kappe den, men enklere enn å sage en haug med spor i kobberrør...

6. Martin E

Martin E
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

Juhu! Har lett etter akkurat en sånn for å lage et tørrhumlingsfilter ølet kan pumpes gjennom rett før det går i glasset for å tilsette ekstra humlearoma! Nå skal jeg bygge "The Hoptimizer"!

7. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

"The hopitimizer" :D

Takker for alle svar folkens!

Tenkte å bruke denne boksen til partiskylling. Men hvor store "batcher" pleier du å lage med en slik liten kjøleboks magne?

8. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

9. Bjørnar Tøndel

Bjørnar Tøndel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fins det en oversikt på nett om hvordan en slik kan bygges?

10. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ett lite sidespørsmål: Er ikke TESS en bedrift rettet mot næringslivet? Har de butikk for privatpersoner? (Mente de kun hadde verksteder)

Kan man få tak i slike flettede strøper andre steder?

11. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

det er jo bare en flettet strømpe, et par slangeklemmer og en rørstubb.....

edit...
    går helt fint å handle på tess, bortsett fra litt stive priser da  ;D

12. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

80kr for en meter med flettet strømpe kan jeg alltids avse :)
    Sålenge det betyr ett skritt nærmere godt hjemmebrygg :D

13. Martin E

Martin E
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

Tror ikke den finnes på nett. Fant den i bladet Brew your own, en utgave fra seint i fjor tror jeg. Det er veldig enkelt: Et filterhus (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156766297) monteres med et slikt mesh-rør inni som fungerer som sil for humlen. Inni filterhuset legges humle (vil tro hel blomst fungerer best), og så pumper man ølet via dette kammeret før det går i glasset. Utover filterhuset og mesh-røret, er alt du trenger en slangenippel (1" til din slangedimensjon), en svart Corneliuskobling, en utventil for Corneliusfat og en overgang fra 1" innvendige gjenger til utventilen.

Skal forsøke å ta bilder når jeg setter den sammen.

14. Bjørnar Tøndel

Bjørnar Tøndel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå kom jeg på det. Så en slik en i bruk på dokumentarfilmen "beer wars"

15. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dogfish gjorde det med ett brygg de hadde i filmen Beer wars under ett øl-arrangement. Stilig metode å tørrhumle med blomst rett i glasset.

Martin E: Kan ikke du lage en tråd og forklare hva du kjøpte, hva du gjorde og hvordan resultatet ble når du har kommet i gang? :)

16. Martin E

Martin E
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

Jo, det skal jeg. Foreløpig er jeg på skaffe deler-stadiet.

17. bruker-1

bruker-1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg kjenner noen som har laget dette meskekaret og er fornøyd med det.

http://www.instructables.com/id/Build-Your-Own-Brewery-for-Under-100-STEP-1-/

18. neslekkim

neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel Hoperatoren på side 67 i byo november2010 ?, bruker de ikke et slikt der:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156766297
    Edit: Hoperator var kanskje navnet på ølet i det tilfellet,men artikkelen der beskriver konseptet.
    Og her er artikkelen : http://www.kegerators.com/articles/kegerator-hop-filter.php

19. OyvindEG

OyvindEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Geir Ove har jo lagd en slik en:

http://blog.geirove.org/search/label/randall

20. neslekkim

neslekkim
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah, der var den, syntes jeg hadde sett dette CO filteret brukt slik.. :)
    Lurer på åssen øllet smaker når det blir gjort slik, jeg tror ikke jeg kommer til å lage en sånn selv, for levetiden på humla er vel rimelig kortvarig, og jeg har ikke så mange innom som super øllet mitt enda.. :)

Del denne siden