Lage meskekar (for første gang)

Dere som har brukt flettet strømpe i meskekar - hvordan fungerer dette med tanke på rengjøring? Ser dere noen store ulemper i forhold til å bruke en kobbermanifold? Mer/mindre effektivt? Hvor mye har lengden på strømpen å si?

Det ser jo utrolig mye enklere ut å lage...
 
Jeg har ikke helt tro på det filterhusprosjektet uten ytterligere modifikasjoner. For å få gjennomstrømming gjennom humla må man ha feks et "omvendt stigerør" som fører ølet nederst i filterhuset, slik at ølet sendes gjennom humla. Ellers vil ølet bare såvidt berøre humla på toppen før det går videre i glasset. (har tukla litt med dieselfitre i båten min.) Jeg ville heller gå for en løsning som likner mer på en rørbombe. Et rør med lokk i begge ender, og med en stuss i hvert lokk. Dersom åpningen i stussen ikke er for stor, (ca 8-10mm) og man bruker hel humleblomst i røret tipper jeg at blomstene vil fungere som filter nok i seg selv. Evt kan man demontere et par tesiler og bruke dem som filter...
 
GeirH skrev:
Dere som har brukt flettet strømpe i meskekar - hvordan fungerer dette med tanke på rengjøring? Ser dere noen store ulemper i forhold til å bruke en kobbermanifold? Mer/mindre effektivt? Hvor mye har lengden på strømpen å si?

Det ser jo utrolig mye enklere ut å lage...
Lengden på strømpen min er like lang som innvendig mål på meskedunken (ca 35 cm)
Utrolig enkel å rengjøre, og effektiviteten min ligger for øyeblikket på over 80%.
Strømpen er rustfri også, og kobbermanifoiler er vel av .... kobber.....
ser egentlig bare fordeler med en slik strømpe jeg. ved kontinuerlig skylling er det vel bare å legge en slik i sløyfe også???
Jeg bytter aldri ut min ihvertfall....
 
Nettopp bestillt en 70qt Coleman Extreme kjøleboks. Den skulle holde som mesketank for en stund.

Kjøpte en billig kjøleboks på 14 liter fra Coop. (PP-plast). Men denne vil bli brukt til mini-batcher med eksperimentelle brygg. :)

tilleggspørsmål: Hvor lenge holder kvernet korn seg? Bestillte ingredienser til kölsch, og fikk det ferdig kvernet. Men pga. noe feilberegninger tror jeg ikke at jeg klarer å meske alt i 14 liters boksen. Kornet ligger nå mørkt i ett svalt rom.
 
Kidnapper denne lite grann. Føler jeg har vokst ut at meskekaret mitt allerede og ser meg rundt etter erstatninger. Tenkte p kanskje gå på en gryte med falsk bunn for å ha muligheten for å stegmeske. Er det mye å hente på dette eller bør jeg heller lage meg en flott kjøleboksløsning?
 
Aleksander_B skrev:
US of A.
Cabelas.com

Har du fått det bekreftet eller? Og at de sender til Norge? Jeg skulle bestille noen slike selv, men leste her på forumet at de ikke sender til Norge. Står jo forsåvidt det på siden deres også.
Så jeg endte opp med en Igloo som jeg skal bygge om etterhvert, men var jo en Coleman jeg egentlig ville ha! :)

Trevland
 
Damn. Merker at jeg er trøtt, jeg la ikke merke til den lille røde teksten med restrictions.
Da er tilbake til square one.

Har jakta litt på slike sylinderformede kjølebokser. Brukt til å holde gatorade kald :p
De ser ut til å være glimrende mesketanker. Men, men. "Only in Americaaaa"
 
Aleksander_B skrev:
Damn. Merker at jeg er trøtt, jeg la ikke merke til den lille røde teksten med restrictions.
Da er tilbake til square one.

Har jakta litt på slike sylinderformede kjølebokser. Brukt til å holde gatorade kald :p
De ser ut til å være glimrende mesketanker. Men, men. "Only in Americaaaa"

Er vel fint mulig å få inn de, frakta koster litt der også da men:
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=water+cooler+rubbermaid&_sacat=0&_odkw=water+cooler&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
 
Har bladd igjennom de fleste rubbermaidene som er til salgs over ebay. De sender bare til US adresser. Må i tilfelle benytte jetcarrier. Men det kan koste mye i frakt. Da satser jeg på å lete videre. Evt. se hva de har på gmax og xxl.
 
Hvis du kan klare deg med en 45 L Igloo:

http://batbua.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=64&keyword=&manufacturer_id=0&Itemid=1&orderby=product_name&limit=50&limitstart=0
 
Tilbake
Topp