Brygget for første gang i dag, Hoppy Joe

Hei

Meg å ein kopis hadde en bra dag med brygging i dag, vi brygget med boil in bag prinsippet. Denne er føste gang med brygging for oss begge. Vi gjorde mye rett med to untak. Når vi hadde løftet ut kornsekken ut av gryten så skyllet vi den med 3 liter med vann. Vi nådde slutten på meske tiden litt raskt, og fikk ikke opp tempen på skyllevannet til mer en 45grader før de var tid for å skylle. Vi antok at de var mer kritisk at mesketiden var rett, enn at tempen på vaskevannet var litt for liten. Ikke sikkert dette var en rett antagelse. Vi hadde tenkt og skylle med mer vann, men vannet som kom ut av kornsekken på slutten var så lyst at vi tenkte at vi nokk nå hadde skyllt ut av alle godsakene. Alt vell og bra, vi hadde i humle på angitte tidpungt og hadde i irish moss og gjærnæring siste 10 min. Da vi skulle helle vørteren over i gjæringskaret, så,,, var de bare 16liter i det. Ikke 25liter som planlagt.. Kort oppsummering
*startet oppkok med 25L i kjelen
*meske temp 68g i 45min
*fyrte opp tempen slik at siste 5min var på 78g
*total mesketid ble 60min
*etter skylling med 3L vann som hadde ca 44g, ble temp på mesken 75g

kokingen'
Vi fyrte opp tempen og nådde 100G iløpet av 15min
konkingen var på 90m med mange ilegg av hummle som i oppskriften.

kjøler virket veldig bra, nådde 22g på 14min. Luftet vørter og tilsatte gjæren, som hadde fått romtemperert seg på forhand.

OG ble 1050

Så vi glemte å ta høyde for hvor mye vann kornet hadde absorbert og hvor mye som dampet av. Men 25 + 3 = 28L tilsatt, 16L tilslutt= 12L dampet eller ble med kornet ut.

Så nå sitter jeg å venter på den første bobblen i gjærlåsen, å lurer på,, kan dette bli bra. Med ingedienser nokk til å smaksette 25L, konsentret oppi 16L.

Er vell ingen som har fasitt på dette men, "educated guess" mottas med takk:)

Uansett, de har vert en god dag, og jeg er allrede blitt gla i min nye hobby. Tror vi skal prøve oss på en brew dog punk IPA til påsken.
 

Vedlegg

  • 20140409_150825.jpg
    20140409_150825.jpg
    997,9 KB · Sett: 645
Jeg hadde latt mesken stå på temperatur til skyllevannet hadde riktig temp. Så hadde jeg skyllet til sluttvolum +10 % for å ta høyde for avdamping. Altså skyllet til jeg hadde cs 27-28l. Da hadde dere havnet på 23-24 l til gjæring avh av trub i kokekjelen som du ikke vil ha med i gjæringskaret. Men det blir helt sikkert flott øl. Kanskje litt fyldigere/alkoholsterkt enn planlagt.

--
 
Gøy å brygge, og man lærer mye for hver gang! Har selv kun brygget 3 runder IPA (BIAB her også), skal i gang med #4 på mandag (pilsner).

Forrige batch (#3) ønsket vi å ende opp med ca. 20 liter øl. Startet med 25 liter vann, tilsatte totalt 7 liter vann til bl.a. skylling (inkludert et par desiliter for justering av mesketemperatur). Traff greit med omtrent 20 liter ferdig øl på flaske.

Første batch endte vi med ca. 16 liter øl, andre batch på ca. 18 liter.
 
Nå  vet dere jo hva som gikk galt, og da kan dere jo rette på det til neste gang:)

Lykke til!
Blir sikkert drekkanes øl uansett;)
 
Da var det tappedag i dag. Vi var igrunnen forbredt på å tømme ølet i utslagsvasken med tanke på de feilene vi gjorde med dette brygget. Vi vasket med alt forlite vann, (3L, vi burde vasket med 12L), å vannet var 44g burde vert 78g. Vi hadde i litt forlite gjær. Og vi hadde elendig utnyttelse av kornet. Vi endte med 16L i gjæringsdunken i steden for 25L som planlagt. Vi hadde ikkje gjæringskapet ferdig til første brygget. Så gjæringstemp ble 22/23g isteden for 18g. OG var 1051 og FG ble 1016, så 4,6% alkohol ble det. Da vi skulle tappe de over i nytt kar med litt sukkerlake var vi overasket over hvor lite som gikk til spille, ca 2L med bunnfall. Resten var klart og fint. Så vi tappet opp 44 små flasker med brygget. De ble veldig konsentrert, mørkt som en tysk dunkel. Så ut som et glass cola om en satte de i hjørnet med lite lys. Vi smakte på brygget, som var 18g og med litt tilsatt sukkerlake, og som da er helt uten kullsyre. Vi ble meget overasket, de var masse smak å fylde, kraftig kropp kan man vell si=) Meget tiltalende lukt av det. Så nå er de satt i romtemp til karbonering. Vi har faktisk godt tro på at selv dette førstebrygget kan være "godt drikkanest!" :) Vi får se om en ukes tid. Skal oppdatere da.
 
Ok, da har brygget karbonert seg i 5 dager. Vi satte to øl på kjøling. Da vi gjekket korkene fikk vi de håpefulle poppet som signaliserte at karbonering hadde funnet sted. Da de ble tappet over i et høyt glass var de lite og ingenting skum å se, å bare litt bobler dannet seg langs kanten og steg til overflaten. Ølet luktet godt, luktet fresh humle, som en IPA skal. Men smaken,  den smakte fruktig, ettersmaken er vanskelig å beskrive. De smakte ikke godt. Å fargen, den er langt mørkere den den skulle vert. Ikke et vellyket brygg. MEn, de er de første brygget våres. De andre brygget våres, en HOP Sanataruim ifra bryggselv.no, ble tappet på halvliter flasker i dag, også. Den står å karbonnerer vider med første brygget vårt. I håp om at de smaker bedre om en uke=) Interresang hobby. Kjenner at jeg blir mer og mer oppslugt. Gleder meg til å smake på brygg nummer to. Vi gjorde alt så mye bedre da. Lagde gjærstarter, mesket med mer vann, endte opp med høyere effektivitet, endte med slutt volum som var mye nærmere planlagt. Gjæringen ble mer stabil i temperatur, og nærmere ønsket temperatur en første brygget. Med så sylskarp læringkurve som vi har, kan de bli godt drikkendes øl nortid som helst. :) God helg kjære ølvenner!
 
Interessant å lese om noen som har hatt mer eller mindre samme opplevelse som vi hadde med første brygg, en American Pale Ale fra Vestbrygg.
Vi hadde litt for høy mesketemperatur, skylte for lite og summa summarum endte vi opp på 18 liter til gjæring. Brukte tørrgjær rett i dunken, så det tok ca et døgn før den himmelske ploppingen startet.

Den har stått til gjæring i 14 dager nå, men på litt for høy temperatur pga manglende temperaturkontroll. Vi flasket i dag, og endte opp med 17,5 liter på flaske.
Nå skal det få stå og karbonere i minst 1 uke før den første flasken settes på kjøl og skal testes. Jeg har hørt at det fort kan være behov for 2 uker karbonering, og ikke minst at ølet vil modnes mer når det får stå på kjøl.
Spennende blir det læll!  :biersmile:

Hvilken løsning har dere valgt for gjæringsskap?
 
Hei

Vi tok et gammelt kjøleskap, og satte inn en regulator, og brukte en drivhus frostvakt ifra clas ohlson til 200,-kr som varmekilde. Lagte en liten isoporkloss for å isolere temp proben mot luft temeperaturen.
Ble veldig bra. Verken kjøling eller varme slår på noe serlig i de hele tatt. Mulig de er ekstra god isolering i dette kjøleskapet originalt. Et bilde ifra gårsdagens tapping og=)
 

Vedlegg

  • 20140427_225854.jpg
    20140427_225854.jpg
    876,2 KB · Sett: 181
  • 20140427_225834.jpg
    20140427_225834.jpg
    864,7 KB · Sett: 179
  • 20140426_113758.jpg
    20140426_113758.jpg
    745,7 KB · Sett: 179
  • 20140503_125714.jpg
    20140503_125714.jpg
    1,6 MB · Sett: 179
Det ser jo veldig ryddig og bra ut!
Tenker å få tak i et brukt kjøleskap selv, og så gå for en UT-200 for temperaturkontroll (etter å ha lest x antall erfaringer på forumet her).
Går nok snart i gang med brygg #2, og det gjenstår å se hva det blir. Har troen på en stout!

Lykke til med videre brygging!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp