Lager i lav temperatur

Sveen

Norbrygg-medlem
Driver som smått og planlegger årets sommerpils. Tilfeldigvis så gikk jeg i skrivende stund tom for øl i kjøleskapet jeg har fatene mine. Så nå sitter jeg å vurderer å kjøre et dobbeltbrygg, der jeg bruker det kjøleskapet som et ekstra gjærskap, i tillegg til det vanlige gjærskapet. Har mulighet for individuell temp. styring på begge skapene, men har bare ett varmebånd. Problemet er at begge skapene står i en kjellergarasje, hvor temperaturen svinger en del om vinteren. I skrivende stund er det mildvær ute og rundt 9 grader i garasjen uten noe fyring, men selv da det var -30 i januar så var det noen skarve varmegrader i garasjen. Jeg kan sette en oljefyr på hjul ved siden av skapet, men er begrenset effekt det vil gi på innsiden av kjøleskapet i en stor garasje.

Spørsmålet er da, er dette noe å satse på? Hva er konsekvensen av at temperaturen blir lav?
 
Det tar lenger tid, du vil behøve noe mer gjær, og du risikerer at hvis temperaturen dupper ned mot slutten av gjæringen så vil du få ufullstendig gjæring.
 
Tid og gjær kan jeg alltids ordne, får jo flytta varmebeltet over dersom det ene blir ferdig før det andre.
 
Bare kjøp en billig frostvakt på jula/biltema og bruk den som varmekilde i gjæringsskapet. Så har du den til neste gang også. Ingen grunn til å risikere å ødelegge en batch med øl.
 
Eventuelt en gammel liten lampe 40/60watts lyspære for å få opp tempen i kjøleskapet. Det har alltid fungert fint for meg.
 
Tilbake
Topp